Vitamíny a minerály v dětské stravě

  1. Proč jsou důležité vitamíny a minerální látky?
  2. Jak zajistit dostatek vitamínů a minerálních látek ve výživě dítěte?
  3. Zdroje vitamínů a minerálních látek

1. Proč jsou důležité vitamíny a minerální látky?

Vitamíny a minerální látky nepřinášejí tělu energii, některé slouží jako stavební prvky, jiné zabezpečují správný průběh různých biochemických reakcí a fungování jednotlivých orgánů a celého organismu. Kvalitní strava dítěte by měla obsahovat dostatečné množství vitaminů, minerálních látek a stopových prvků a to zejména vápník, fosfor, železo, zinek, jód, fluor.  Nezbytné jsou některé vitamíny skupiny B, vitamin C (vitamíny rozpustné ve vodě) a vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E, K). Vyvážená a pestrá strava nám zaručuje dostatečný přísun VITAMÍNŮ a MINERÁLNÍCH LÁTEK a jejich doporučená potřeba je pokryta.

2. Jak zajistit dostatek vitamínů a minerálních látek ve výživě dítěte?

Jíst pestře - to lze zajistit dostatečnou pestrostí potravinových zdrojů a střídáním technologické úpravy, druhů pokrmů s využitím sezónních potravin s důrazem na individuální hledisko. Ovoce a zelenina (syrové i vařené) by měly být konzumovány v dostatečném množství, denně u dětí alespoň 300 g, rozdělené do více porcí, množství se s věkem zvyšuje. Občas je dobré doplnit menší množství nastrouhaných ořechů. Jíst výrobky z obilovin nebo brambory nejvýše 4x denně, luštěniny (alespoň 2x týdně). Zařadit do jídelníčku ryby a rybí výrobky alespoň 2x týdně. Denně zařazovat mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané. Kvalitní rostlinné oleje a tudy by měly nahrazovat tuky živočišné. Dále je nutné dávat při tepelném zpracování potravin přednost šetrným způsobům. Nezapomínat na pitný režim, vhodné tekutiny jsou voda, ovocné čaje a šťávy, nejlépe neslazené.

Potraviny nejsou zdrojem pouze základních živin, ale také vitamínů, minerálních látek a dalších pro tělo ochranných látek. Organismus všechny tyto látky potřebuje, aby mohly veškeré metabolické procesy hladce fungovat. Jednotlivé potravinové skupiny se vyznačují obsahem konkrétních vitamínů a minerálních látek, a proto je pestrý jídelní lístek zárukou jejich dostatečného příjmu.

3. Zdroje vitamínů a minerálních látek

Ovoce a zelenina obsahuje jako hlavní zdroj vitamín C, karotenoidy, draslík, vápník, hořčík, železo. Proto by děti měly jíst ovoce a zeleninuv dostatečném množství, a to v dávce cca 300 g ve 3-5 porcích jak syrové, tak i tepelně zpracované.

Pečivo, obiloviny obsahují především vitamíny skupiny B (vitamín B1, B2, B6 a další), železo, hořčík a zinek. Větší biologickou hodnotu mají obiloviny a mlýnské, pekárenské výrobky, které obsahují i zbytky obalu zrna (celozrnné výrobky). Ve výživě dětí je lépe se vyvarovat pečivu, které obsahuje tvrdé celulózové obaly z vrchní části zrna, které mohou poškozovat střevní sliznici a ovlivnit vstřebávání vitamínů a minerálních látek.

Luštěniny jako hlavní zdroje obsahují vitamín B, je v nich i kyselina listová, hořčík, draslík, vápník a železo.

Mléko a mléčné výrobky jsou největším zdrojem vápníku a fosforu, dále v nich najdeme vitamín A a vitamín D. Velmi vhodné jsou i kysané mléčné výrobky s živými mikroorganismy, přítomné mikroorganismy napomáhají k dokonalému vstřebávání živin, vitamínů a minerálních látek z potravy.

Maso dodává tělu, stejně jako mléko, ryby a vejce, biologicky vysoce hodnotné bílkoviny, minerální látky a vitamíny skupiny B (vitamín B6, vitamín B12, kyselina listová). Z minerálních látek jsou to hlavně železo a zinek. Maso ryb je významným zdrojem jódu a fluoru.

Zdrojem sodíku v naší stravě je kuchyňská sůl a potraviny, při jejichž výrobě byla sůl použita.

Zdroj: Referenční hodnoty pro příjem živin. Výživa servis, Praha. 2011. ISBN 978-80-254-6987-3

Autorka: Mgr. Jana Eliášová 

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Související články

Vitamíny a minerály v dětské stravě - diskuze


Poradna

Časté kojení miminka

| weiter | 20.01.2017, 10:31

Dobrý den, mám 3 týdenní dcerku a nějak nám hapruje kojení. Dokáže být u prsu i dvě hodiny a pak má hlad, prsa taky střídám, ale pořád nic. V noci používam Nutrilon, protože pořád sála a nic neteklo. Teď mám mlíko přes den, ale je to časový boj. Někdy se budi po půl hodině a chce znova.Co byste mi poradila? Děkuji za odpověď.

Dobrý den,

zde je velmi dobré říkat si větu "kojení není jenom o jídle". Vaše dcerka chce jít k prsu z různých důvodů, má hlad, žízeň, chce ukonejšit, chce uspat, chce si ověřit, že je maminka tady, je to hodně o vašem vzájemném kontaktu. Takže, vždy si u prsu něco z tohoto řeší a když chce k prsu, dejte ji tam. Není dobré dělat jí nějaký pravidelný režim.

Pak je nutné sledovat, co u prsu dělá. Pokud pije mléko, tak slyšíte jak polyká, obyčejně může mít miminko otevřená očíčka a při polknutí plné pusy mléka jí vždy poklesne bradička - zastaví se pohyb brady.

Dvě hodiny u prsu je moc, tak dlouho děti nepijí, hodně z toho bylo o tom, co jsem psala - upokojení, usínání, kontakt s vámi.

A to, že vzbudí za půl hodiny a chce znovu - předtím totiž nepila, jen tam u vás prostě byla a usnula. Teď se vzbudila hladem, takže rychle než se začne rozčilovat, jí nabídněte psro

Pokud máte zájem kojit, radím kojit i v noci, nedávat umělé mléko. Děvčátko dávat k prsu jak chce a sledovat, co u prsu dělá. Pokud usíná, je možné, že se snížil tok mléka (také byste spala, kdyby vám nic moc neteklo), proto ji v tuto chvíli dejte k druhému prsu. Uvidíte - otevře oči a začne polykat, protože jí poteče mléko.

Přeji hodně úspěchů.

Mgr. Miloslava Kameníková | Babyonline | 20.01.2017, 17:06
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce