Průvodce psychomotorickým vývojem v prvním roce

Dobrý den, dovolte mi se Vám představit. Jmenuji se Mgr. Kamila Vorlová a jsem psychosomatoterapeut. Od roku 1993 pracuji s dětskými pacienty. Nejprve jsem pracovala v Alžbětiných lázních v Karlových Varech, poté od roku 2002 ve své praxi v Dalovicích u Karlových Varů. V Brně jsem se ocitla po přestěhování a ve své práci bych ráda pokračovala také zde. Věnuji se rané péči a poradenské činnosti v oblasti psychomotorického vývoje dítěte z pohledu fyzioterapeuta, tj. včasné diagnostice pohybových poruch od nejlehčích koordinačních po závažné DMO. Cílem mé práce je pomoci rodičům, kteří mají pochybnosti o správném vývoji svého dítěte a také těm, které trápí, zda jejich děťátko nezaostává za svými vrstevníky. Současně také nabízím péči pro ty rodiče, kteří vědí, že se jejich miminko nebude z nejrůznějších důvodů vyvíjet rovnoměrně. Přicházím s nabídkou dostupných terapeutických postupů (Vojtova metoda, Bobath koncept, senzomotorika, handling aj.), které mohou v raném věku vývoj dítěte zásadně ovlivnit. Věřím, že vhodná kombinace terapií nastartuje ten správný vývoj.

„Kdo dal život dítěti, stává se mu dlužníkem.“
Seneca

Milé maminky, Vítám Vás na těchto stránkách a nabízím Vám důležité prvky psychomotorického vývoje dítěte z pohledu fyzioterapeuta. Skončilo období, kdy se vývoj dítěte odečítal pouze z tabulek. V péči o dětské pacienty je na prvním místě prevence, a to nejen na odborné lékařské péči. Dalším důležitým měřítkem je pravidelný pohybový režim, otužování, správná výživa atd. Rehabilitace a psychomotorický vývoj dětí spolu úzce souvisí. Někdy jen drobné „popostrčení“ miminka může nastartovat to, jak se bude dítě dál vyvíjet. Během prvního roku života probíhá nejrychlejší pohybový vývoj. Na rychlosti vývoje dítěte má vliv řada okolností a povahových vlastností. Zda je klidné, jak reaguje na vnější podněty okolí, jestli je dráždivé, introvertní (samo pro sebe), zda vyhledává a potřebuje společnost.

Co by mělo miminko umět

První rok dítěte se dělí na čtyři trimenony (období třech měsíců). Každý trimenon je charakterizován určitými pohybovými a mentálními schopnostmi dítěte.
Při každé návštěvě pozorujeme tři důležité body:

1. Spontánní pohyb dítěte
2. Vyšetření základních reflexů
3. Vyšetření dle Vojty

V podkapitolách si popíšeme psychomotorický vývoj dítěte tj. základní pohybové dovednosti zdravého kojence. Pro lepší komunikaci se naše miminko bude jmenovat Honzík.

Cvičení a stimulace v prvním roce

V průběhu svého psychomotorického vývoje dítě prochází řadou vzpřimovacích reakcí:

  • od lehu na zádech,
  • přitahování hlavičky,
  • chytání si nožek,
  • přetáčení na bříško,
  • plazení,
  • lezení,
  • sed,
  • nakračování,
  • vstávání s dopomocí až v neposlední řadě
  • samostatné vstávání a udržení se ve stoji.

Autorkou statí o psychomotorickém vývoji a jeho stimulaci, o cvičení s miminkem je:

Mgr. Kamila Vorlová
náměstí 28. dubna 2 (nákupní středisko Javor)
635 00 Brno–Bystrc
tel.: 777 559 114
email: vorlova@rehabilitacevorlova.cz
www: http://www.rehabilitacevorlova.cz

V případě nejistoty stran psychomotorického vývoje se můžete na paní Mgr. Vorlovou obrátit.

Co by mělo miminko umět?

Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Související články

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce