Dětský autismus

  1. Co je to autismus?
  2. Autismus příznaky - jak se projevuje autismus
  3. Indikátory autismu podle věku dítěte
  4. Intelekt autistických dětí
  5. Děti s autismem ve školním kolektivu
  6. Výchovné zacházení s dětmi s autismem 
  7. Kde hledat pomoc při autismu

1. Co je to autismus?

Dětský autismus řadíme mezi pervazivní vývojové poruchy, což je skupina poruch charakterizováná kvalitativním porušením reciproční sociální interakce na úrovni komunikace a omezeným, stereotypním a opakujícím se souborem zájmů a činností.

2. Autismus příznaky – jak se projevuje autismus:

  • V komunikaci: dítě nereaguje na své jméno, neříká, co chce, opožděný vývoj jazyka, nereaguje na pokyny, někdy působí dojmem, že je neslyšící, nemává na rozloučenou, říkal/a několik slov, ale přestal/a. Výskyt dětského autismu se odhaduje 5-10/10 000 dětí, častěji bývají postiženi chlapci.
  • V sociální interakci: chybí sociální úsměv, nejraději si hraje o samotě, dítě je velmi samostatné, špatný oční kontakt, nezajímá se o ostatní děti, působí, že žije ve vlastním světě.
  • V chování: záchvaty vzteku, negativizmus, neschopnost spolupracovat, zabývá se určitými věcmi stále dokola, chodí po špičkách, neví jak si hrát s hračkami, řadí věci do řad, reaguje přehnaně na určité materiály nebo zvuky, dělá zvláštní pohyby.

3. Indikátory autismu podle věku dítěte:

  • do 12 měsíců nežvatlá, negestikuluje, neukazuje, nemává na rozloučenou;
  • do 16 měsíců nepoužívá slov;
  • do 24 měsíců spontánně neužívá věty
  • ztráta jakýchkoli jazykových nebo sociálních schopností v jakémkoli věku.

4. Intelekt autistických dětí

Jen velice malé procento autistických dětí má nějaké významné schopnosti, které by se daly definovat jako „geniální“. S autismem se většinou pojí spíše mentální handicap.

5. Děti s autismem ve školním kolektivu

Děti s autismem působí ve školním kolektivu jako návštěvníci z cizí planety, vykazují problémy s chováním, vykřikují, ničí věci, mají problémy s přizpůsobením.

6. Výchovné zacházení s dětmi s autismem

U autistických dětí je důležité pomáhat dítěti pochopit okolí a kontakt s ním co nejvíc usnadnit, dítě potřebuje určitý řád, aby se dokázalo orientovat v pro něj chaotickém světě.

7. Kde hledat pomoc při autismu

Dětská psychiatrie, dětská neurologie, speciálně pedagogické centrum pro poruchy autistického spektra.

Literatura

  • RICHMAN, Shira a Miroslava JELÍNKOVÁ. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 127 s. ISBN 8073671026
  • BEYER, Jannik, Lone GAMMELTOFT a Miroslava JELÍNKOVÁ. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 98s. ISBN 8073671573
  • MOOR, Julia. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem: praktické nápady pro každý den. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 9788073677879

Autor: Mgr. Michaela Matoušková

Více o Hyperaktivním dítěti: http://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/hyperaktivni-dite.

Více o Specifických poruchách učení: http://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/specificke-poruchy-uceni.

Více o Specifických poruchách chování a hyperkinetických poruchách: http://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/specificke-poruchy-chovani-a-hyperkineticke-poruchy.

Více o Aspergerovým syndromu: http://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/aspergeruv-syndrom.

Více od Hyperaktivních dětech, které jsou schopny úžasných výkonů: http://www.novinky.cz/zena/deti/370562-hyperaktivni-deti-jsou-schopny-uzasnych-vykonu-dulezity-je-pristup-rodicu.html.

Inzerce

Pionýr

Najít pro tyto děti nějakou náplň volného času, se může zdát dosti komplikované. Ovšem organizací, které se dětí s Aspergerovým syndromem nebojí, není málo.

Jednou z nich je např. spolek Pionýr, jehož činnost je velice rozmanitá. Zapojování dětí s omezenými příležitostmi do své běžné činnosti se věnuje dlouhá léta. Získané zkušenosti si neschovává, ale v rámci své otevřenosti podává pomocnou ruku ostatním. Na stránkách www.pionyr.cz najdete sekci nazvanou „Inspiruj se“, kde můžete načerpat náměty na různé hry, sportovní aktivity, rukodělné činnosti, zkrátka nápady pro volný čas, které jsou navíc doplněné o upozornění na případný zvláštní přístup k dětem se specifickými vzdělávacími potřebami. Najdete zde také Poradnu pro rodiče: www.pionyr.cz/inspirace/poradna

www.pionyr.cz

Inzerce

KNIHY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7

Začalo to v roce 2008, kdy jsme napsali a ke konci roku vydali naši prvotinu Říkačky pro chytré hlavičky. Byla inspirována náročnými malými dětmi, které již neposeděly u říkanek z minulých století. Chtěly něco z reálného života, zajímaly se živě o sebe, své tělo, svět kolem nás. A právě takové říkanky v knížce najdete. Každá říkačka předá dítěti nějakou znalost či dovednost. Nedostatek kvalitního „materiálu“ na knižním trhu nás vedl k pokračování vzdělávacího cyklu, a to ucelenou předškolní přípravou Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky. Následně vyšly Písmenkové kartičky pro chytré hlavičky a Jak děti přicházejí na svět.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství a po 40

Knížka pro budoucí maminky Zdravé těhotenství a zdravotně-společenská inspirace pro zralé ženy Žena po 40 – sebevědomá a v kondici. Ke všem našim publikacím můžete shlédnout videa, co knížky obsahují, jak s nimi mohou děti tvořit a hravě se vzdělávat. Videa najdete na prokliku jednotlivých publikací.

Knihy Pro chytré hlavičky

Říkačky pro chytré hlavičky Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky
Písmenkové kartičky pro chytré hlavičky Jak děti přicházejí na svět
Zdravé těhotenstv Žena po 40 – sebevědomá a v kondici

www.prochytrehlavicky.cz

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Související články

Dětský autismus - diskuze

  • teda ,nechci byt drza,ale tohle dat jako informace o projevech autizmu,tak to i idnes uz pise podrobneji     
    Liberte   | 18.05.2015 15:03:20 | Reakcí: 5, poslední: 19.05.2015 17:29:35
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      Napiš, Jarko, co konkrétně Ti tam chybí, nechám doplnit. Určitě ale nechceme konkurovat monotematickým webům na toto téma.
      Calamity J.   | 18.05.2015 15:51:57
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE:
        da se rict ze vetsina autistu ma problem se stravou...a muze to prijit take ze dne na den..., dale v tom chovani...vyzniva to ,ze to je vse dohromady..pricemz staci jeden takovy vykyv a nez se clovek nadeje, zpusobi vic skody nez uzitku, je to napsano silene obecne a pritom je tam shrnuto vse ,ale vyzniva to,ze autismus obnasi proste vse tohle...nechci at pisete odborne..koneckoncu je tady obecne malo odborniku na autismus a praci s nim..vse je na teoreticke urovni a kdyz dite nema prave ten mentalni handicap,tak si stejne nikdo s nim nevi rady  proste s retardem je to jednossi..ucis ho dokola to same a mas pocit,ze mas uzasne vysledky    ale me neber vazne....jen mi prijde,ze ten clanek spis rodice vystresuje ...
        Liberte   | 19.05.2015 07:51:32
        Reagovat | URL příspěvku
        • \
          RE:
          Jakro, to máš stejné, jako s tím ADHD a dalšími. Ona se ta symptomatologie často mísí, každé dítě je individuál, přičemž všichni vypadají skutečně chováním jako retardovaní, viz poznámka spolužačky na Ríšův úspěch u přijímaček: "Ty jsi skončil pátý? To bych podle toho Tvého chování neřekla!" :-)
          Nemyslím, že to rodiče straší, spíše se jich vždy trochu dotkne, když čtou. Jsou v těch textech vždy obecně ta negativa a odchylky, které mohou nastat, ale ty úžasné věci se nikde nedočteme :-). Proto je budu šířit :-).
          Calamity J.   | 19.05.2015 15:22:25
          Reagovat | URL příspěvku
          • \
            RE:
            ja jsem ted dost rozcarovana...a neumim to pojmenovat...docetla jsem knihu iskra, o genialnim autistovi...je to knizka uplne na nic,jen na kseft...a jsem rozcarovana z toho,ze ji vubec napsala...a z toho jak to funguje jinde...ne ze bych to uz od rodicu z jinych zemi nevedela,ale obcas mi je lito ,ze nic takoveho tady neni, ani osbeta, normalni...natoz smysluplna pomoc...jeste kdyz mas mentosika,tak jo,ale jakmile vykazuje dite moznost normalu,nedej boze vyssiho intelektu,tak konec,slus...ono to zase prejde,jen ted je toho vseho nejak hodne a tak to v hlave chroustam 
            Liberte   | 19.05.2015 17:04:59
            Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekVšechny diskuze

Poradna

Adaptace na MŠ

| Pavla30 | 06.12.2016, 13:54
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu, jak mám mluvit se synem o sebeobslužných činnostech ve školce. Jsou mu čtyři roky a po třech měsících ve školce stále odmítá chodit na záchod a pokud ho paní učitelka včas "nedotlačí" na záchod, počůrá se. Paní učitelka mu říká, aby šel na wc, ale prý se tam musí dostrkat, jinak nejde. Před paní učitelkou se nevyčůrá, když zůstane na záchodě sám, občas přijde počůraný nebo na procházce se počůrá. Prý nezáleží na tom, zda jsou na toaletě děti nebo ne. Chvilkami mi přijde, že to dělá naschvál. Paní učitelka nedokáže vypozorovat, proč to dělá, já také ne. První dva měsíce jsem o tom se synem mluvila, poslední měsíc jsem o čůrání neřekla ani slovo, to také nepomohlo. Již jednou jsem se na Vás obracela kvůli synovi, že ve školce jen stojí a kouká. Přijde mi, že ho to baví a nevidím v tom nic špatného. Do školky sice chodit nechce, ale jde bez jakýchkoli emocí, hezky se rozloučíme, on odejde do třídy a chce tam dle jeho slov "stát a pozorovat děti". Jako pokrok vidím to, že tam namaloval už i obrázek a začíná nazývat děti jejich jmény, když se spolu bavíme. Bohužel ani motivace na suchý kalhoty v podobě hračky nepomohla. Paní učitelky se ve školce snaží, ale nemohou se synem chodit pokaždé na záchod, když tam mají dalších 27 dětí. Doma chodí syn na záchod sám bez problémů. Chceme s paní učitelkou spolupracovat, ale nevím jak. Již jsem se objednala se synem k paní psycholožce, ale termín máme až za dva měsíce. Budu ráda za jakoukoli radu. Moc děkuji.

Dobrý den, problém vašeho chlapce konzultuje s dětským klinickým psychologem. Zatím využívejte metodu dohledu ze strany pedagožky v MŚ a pozitivní motivaci formou ocenění každého, byť i minimálního úspěchu (nechá se lépe nasměrovat na toaletu, odejde na ni na pokyn apod.). Dohodněte se s paní učitelkou na motivačním systému - oceněním může být například nálepka, smajlík, obrázek, který syn dostane od paní učitelky ihned, bezprostředně po zachycení vhodného chování, pokroku, dílčího úspěchu, ne odměna nárazová, jednorázová. Podobně by paní učitelka měla ocenit i každý pokrok v sociální interakci syna, jeho zapojení do společné práce apod. Doma se zaměřte také na rozebrání a ocenění učiněných pokroků, neúspěchy nezdůrazňujte, do školky syna pro případ nehody vybavte náhradním oblečením.

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 07.12.2016, 10:23
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce