Péče o kůži v těhotenství

  1. Je v těhotenství nutná zvláštní péče o kůži?
  2. Vaše dotazy

1. Je v těhotenství nutná zvláštní péče o kůži?

Kůže je během těhotenství, zejména v některých lokalitách (prsy, hýždě, stehna, břicho) rychle a více napínána a podkoží může nenávratně popraskat. Vznikají tak nejprve fialově zbarvené pajizévky, nebo-li tzv. strie, které postupně zbělají. Tvorbu pajizévek můžeme snížit již od počátku těhotenství pravidelným, opakovaným promazáváním mastnými krémy, nejlépe s obsahem kyseliny hyaluronové, která tvorbu pajizévek zmírňuje. Krémy jsou běžně k dostání v lékárnách či drogeriích.

autor: as. MUDr. Romana Gerychová

2. Vaše dotazy

Retinol a vývojové vady plody

Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Jsem v 19t těhotenství a asi tak 5x jsem se natřela pleťovým mlékem s retinolem Amica, jinak používám Niveu, která ho neobsahuje. A nyní jsem četla, že retinol může způsobit vady plodu, což jsem nevěděla. Mám se něčeho takového obávat? Děkuji za odpověď.

Odpověď: Dobrý den, Retinol - metabolit vitamínu A, má stejně jako ostatní retinoly teratogenní účinky, tzn., může způsobovat vývojové vady u plodu, pokud jsou v nadměrném množství užívány v I. trimestru gravidity. Pokud se však aplikují pouze lokálně na kůži, je riziko pro plod v podstatě nulové. Po lokální aplikaci se do organismu vstřebá pouze minimum účinné látky a Vy jste navíc již ve 20. týdnu gravidity, tzn. ve II. trimestru. Myslím, že můžete být naprosto klidná! Odpovídala: MUDr. Eva Račanská

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Související články

Péče o kůži v těhotenství - diskuze

Vložit příspěvekVšechny diskuze
  • Elasti Q
    já se striím vyhnula díky krému Elasti q exclusive, který mi doporučili v lékárně, mazala jsem si stehna, bříško i prsa a strie nemám, k tomu se krásně roztíral, jsem opravdu spokojená.
    Hanikk9   | 16.02.2017 12:53:38
    Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekVšechny diskuze

Poradna

Dobrý den, jsem v 7tt a od začátku mám pořád hojný výtok, někdy je ho méně, někdy více, někdy je vodnatý, někdo do bíla a někdy lehounce do žluta. Nepálí ani nesvědí, jen mám někdy takový nepříjemný pocit, možná je to i tím, že ve stejný den, kdy jsem zjistila těhotenství, mě schvátila chřipka i s teplotou a tak se možná narušilo prostředí v pochvě. Byla jsem u gynekologa a ten se podíval dovnitř, ale kultivaci nenabral. Říkal, že je tam trochu zánět, ale neřekl jaký a napsal mi Polygynax, jenže doma jsem si přečetla, že těhotenství je kontraindikace, navíc všude na internetu čtu, že v prvním trimestru se vaginální antibiotika ani antimykotika nesmí používat, že mohou poškodit plod. Tak jsem si ho radši nevzala a koupila si v lékárně tabletky k zavedení Feminella vagi C, ale dnes mám po nich ještě větší výtok, lehce do žluta, ale nepálí, nesvědí, jen je to nepříjemné, tak už nevím. Prosím poraďte mi, co dělat. Ještě přemýšlím, že zkusím místo vagi C koupit Idelyn. Budu moc vděčná, když mi odpovíte, pokud to půjde co nejdříve. Děkuji.

Dobrý den, pokud je to nezbytné, lokální antibiotika lze užít i v prvním trimestru, zase tak závažné důsledky nemají. Ale otázkou je, zda se ve Vašem případě jedná o zánět. V těhotenství je hojnější výtok normální a pokud nepálí ani nesvědí, pak se o infekci s velkou pravděpodobností nejedná. Zkuste si tedy koupit např. Borglycerinové čípky, které obsahují jen dezinfekční látky a každou noc zavádějte na 10 dní. Lze samozřejmě vzít kultivace, ale ty také nevyřeší všechno, protože většinou se nějaké bakterie vykulivují, pochva není sterilní.. Nejlepší tedy je řídit se symptomy a to je pálení, svědění, zarudnutí. Pokud ani jedno z toho nemáte, pak je zřejmě vše v normě.

MUDr. Veronika Ťápalová | Babyonline | 24.02.2017, 14:07
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce