Menstruační cyklus

Menstruační cyklus je nejčastěji 28denní fáze od prvního dne jedné menstruace do posledního dne před menstruací následující.

Menstruační cyklusObrázek: fáze menstruačního cyklu

Fáze menstruačního cyklu

Fáze menstruační

Trvá 1–5 dní. Odlučuje se sliznice, která v předchozích týdnech narůstala a připravovala se na uhnízdění oplodněného vajíčka. Při anovulačním cyklu, kdy se vajíčko z nějakého důvodu neuvolňuje, by se toto krvácení mělo správně nazývat pseudomenstruace. Celkové množství krevní ztráty by nemělo překročit 1 ml na 1 kg hmotnosti ženy. Obvykle se uvádí 35–80 ml.

Fáze proliferační (folikulární)

5. – 14. den cyklu. Probíhá pod vlivem hormonů estrogenů, které se vylučují z rostoucího a zrajícího folikulu ovaria. Estrogeny způsobí růst nové sliznice.

Fáze sekreční (luteální)

15. – 28. den cyklu. Probíhá pod vlivem hormonů žlutého tělíska (progesteron). Sliznice se více prokrvuje a její žlázky se rozšiřují, naplňují se hlenovitým sekretem a šroubovitě se stáčejí. Na konci sekreční fáze jsou vytvořeny optimální podmínky k uhnízdění vajíčka. Nedojde-li k oplození, dochází přeměně sliznice a tato fáze končí přípravou na její odloučení sliznice.

Oplození a neoplození vajíčka

Obrázek: Vlevo situace po oplození zralého vajíčka uvolněného z vaječníku, kdy dochází k uhnízdění v děložná sliznici, která nasrostla od poslední menstruace. Vpravo situace, kdy k oplození nedošlo a neoplozené vajíčko zaniká a dojde k menstruaci - odloučení narostlé děložní sliznice s krví. 

Rozdíl mezi ovulačním a anovulačním menstruačním cyklem (např. u hormonální antikoncepce)

Anovulační cyklus je takový, při kterém nedochází k ovulaci, tj. uvolnění zralého vajíčka z folikulu. Anovulační cykly navozuje uměle hormonální antikoncepce či se vyskytují u žen, které mají různé hormonální dysfunkce, genetická onemocnění, endokrinologická onemocnění atd..) Při anovulačním cyklu se vajíčko neuvolňuje, a tudíž nemůže dojít k oplození.

Autorka: MUDr. Veronika Ťápalová

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Související články

Menstruační cyklus - diskuze


Poradna

Dobrý den paní doktorko.
Můj problém začal po vysazení hormonální antikoncepce injekcemi. Vysadila jsem ji před 4 měsíci. První měsíc bylo vše v normálu, ale pak se dostavila menstruace a už mě neopustila. Mám to už 3 měsíce v kuse (maximálně jeden den jsem byla bez ní). Nejdříve jsem to připisovala stresu z maturity a přijetím na VŠ, ale už dva měsíce jsem v klidu a žádná změna. Moje doktorka mi stroze sdělila: ,,To se stává. To přejde samo. To je z toho, jak jste hubená."" Je pravda, že mám lehkou podváhu. Každopádně je to zničující a já jsem zoufalá. Proto se obracím na vás. Kdybyste měla nějakou radu, budu nadšená. Jak říkám, s mou lékařkou už jsem se radila a je mi trapné ptát se jinde. Bojím se stejné odpovědi. Ještě bych zdůraznila, že žiji zdravě, nepiji, jsem mladá a nikdy jsem neměla podobný problém). Moc děkuji za odpověď!

Dobrý den, příliš nerozumím tomu, co přesně jste myslela první větou. Zda jste užívala antikoncepci v podobě injekcí? Pokud ano, může se stát, že po vysazení je cyklus velmi nepravidelný a vaše váha tomu asi nepomáhá, ale pokud krvácíte takto dlouho v kuse, bylo by určitě dobré to řešit. Je potřeba udělat ultrazvuk a zjistit tak výšku sliznice a eventuálně hormonálně (ovšem ne hormonální antikoncepcí) menstruaci upravit. Toto ale musíte řešit osobně s gynekologem.

MUDr. Veronika Ťápalová | Babyonline | 04.12.2016, 11:02
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce