Očkovací kalendář povinných očkování

Proti kterým nemocem se dnes děti povinně očkují, kdy, v jakých intervalech a v kolika dávkách?

Věk Nemoc, proti které očkujeme

Od 9. týdne

1. dávka hexavakcíny

  • záškrt
  • tetanus
  • dávivý kašel
  • invazivní onemocnění Haemophilus influenzae
  • přenosná dětská obrna
  • žloutenka typu B

3. měsíc

2. dávka hexavakcíny

  • záškrt
  • tetanus
  • dávivý kašel
  • invazivní onemocnění Haemophilus influenzae
  • přenosná dětská obrna
  • žloutenka typu B

4. měsíc

3. dávka hexavakcíny

  • záškrt
  • tetanus
  • dávivý kašel
  • invazivní onemocnění Haemophilus influenzae
  • přenosná dětská obrna
  • žloutenka typu B

11. - 18. měsíce

4. dávka hexavakcíny

  • záškrt
  • tetanus
  • dávivý kašel
  • invazivní onemocnění Haemophilus influenzae
  • přenosná dětská obrna
  • žloutenka typu B

15. měsíc

  • spalničky, příušnice, zarděnky (1. dávka)
21. - 25. měsíc
  • spalničky, příušnice, zarděnky (2. dávka)

přeočkování v minimálním odstupu 6 - 10 měsíců, horní věková hranice není omezena

Při preventivní prohlídce v 5 letech (nejpozději do 6 let)
  • záškrt, tetanus, dávivý kašel (přeočkování)
Mezi 10. a 11. rokem
  • záškrt, tetanus, dávivý kašel (přeočkování)
  • dětská přenosná obrna (přeočkování)
25 let (nejpozději do 26 let)
  • tetanus (přeočkování)

Vzhledem k tomu, že bylo zrušeno celoplošně povinné očkování proti TBC, lze zahájit pravidelné očkování hexavakcínou již od 9. týdne věku, samozřejmě po posouzení zdravotního stavu dítěte ošetřujícím dětským lékařem - viz tabulka.

Očkovací kalendář pro dospělé Vám sestaví v specializovaných centrech Očkování a cestovní medicíny.

 

Sestavila MUDr. Květoslava Ludvíkovská

Inzerce

ŘÍKAČKY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

představení knihy pro děti

Interaktivní set Říkačky pro chytré hlavičky formátu A5 obsahuje 3 části: Hlavní kniha Říkačky – říkanky pro děti (pohybové říkanky, malovací, naučné, o světě kolem nás,..), Kreslení dle předlohy - doplňovačky pro děti, Pexesové karty – 3 sady karet - 12 listů (obrázkové, písmenkové, prázdné pexeso). Říkanky s praktickou kroužkovou vazbou posunou Vaše dítě dále! O zdraví, bezpečnosti a světě kolem nás s cvičením a kreslením.

Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství – kniha Zdravé těhotenství a po 40 – kniha Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.

www.prochytrehlavicky.cz

Dotazy na téma očkování jsme zodpověděli v rámci pravidelného Pediatr ONLINE.

Související články

Očkovací kalendář - diskuze

  • Úvaha o očkování a následné dopady na vývoj dítěte
    Odkaz od ELvis 84: http://www.slobodavockovani.sk/news/ockovani-poruchy-vyvoje-a-imunity-u-deti-1-cast/

    Všem vřele doporučuji si to přečíst. Tyto články řeší, zda očkováním spíše dětem neubližujeme než prospíváme. Velice zajímavé.
    jina1   | 19.02.2014 21:22:32
    Reagovat | URL příspěvku
  • očkovací kalendář - dotaz
    Dobrý den.
    Naše doktorka očkuje trochu jinak než asi většina lékařů.
    Poslední hexu s priorixem nám odložila (nebylo na roce), aby mezi očkováním byla vždy 4 měsíce pauza.
    První priorix má dostat za 14 dní ve 14ti měsících.
    Na roce a půl poslední hexu se synflorixem a za další 4 měsíce (na 22) druhou dávku priorixu.
    Chci se zeptat na mezní limity podání, protože syn má právě ted stále rýmu a pokašlává. pár dní dobré a znovu. Protože když mu to nebude moci dát ted, tak bud nedodrží tu 4 měsíční pauzu (co by to bylo pro organismus hexa např 2 měsíce po priorixu) nebo dostane hexu se synflorixem až třeba ve 20ti měsících?
    Děkuji moc za odpovědi.
    Dejmalka   | 10.02.2012 14:43:11 | Reakcí: 1, poslední: 14.02.2012 17:04:35
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE: očkovací kalendář - dotaz
      tak jinak, protože jsme tam dnes opět přišli se zelenou rýmou, tak na 15ti měsících dostane poslední hexu se synflorixem najednou a pak měsíc na to, první priorix, ted mi zas říkala, že stačí 14 dní pauza mezi těmito očkováními. Vůbec nechápu, proč mu tu hexu nedala na roce.
      Dejmalka   | 14.02.2012 17:04:35
      Reagovat | URL příspěvku
  • před chvíli jsem dočetla zajímavý článek od MUDr. Elekové a zajímal by mě názor paní doktorky.. sice je dost obsáhlý (8 částí), tudíž vyčerpávající, ale myslím, že mluví za vše..
    Evis 84   | 17.07.2011 13:02:30 | Reakcí: 7, poslední: 17.07.2011 17:43:23
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      ta pani dela to, co sama hned na zacatku odsuzuje. Seredne manipuluje s fakty. Nemuzu to tady vsechno vypsat, bylo by to delsi jak jeji clanek.

      Obecne: ockovani je pecka pro detsky imunitni system, proto se taky ockuje v dobe, kdy by decko melo byt plne kojene, tak se s tim aspon lepsi srovna. Ano, pokus se takto vybuzena imunita setka s alergenem, na ktery je treba geneticky citliva, muze propuknout alergie. Ale lepsi alergie, jak cernej kasel, fakt ze jo.

      Navic ockovanim nechranim jen decko, ale taky starsi generaci, ktera bud ockovana neni, nebo uz ta imunita taky neni, co byvala.
      zajic   | 17.07.2011 14:11:28
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE:
        nevím, jestli jsou lepší např. zarděnky, než autismus..
        Evis 84   | 17.07.2011 14:15:22
        Reagovat | URL příspěvku
        • \
          RE:
          ja bych to s tim autismem nevidela tak cerne, kolik znas autistu? Myslis, ze vetsi rozpoznani autismu je o tom, ze se to vic sleduje, nez driv, nebo ze za to muzou vakciny?
          Ono kdyz resis tuberu, tak nemas cas resit autismus.
          zajic   | 17.07.2011 14:31:25
          Reagovat | URL příspěvku
        • \
          RE:
          no, a podle te pani, pripadny autismus snadno vyresis jeji homopatickou potancovanou vakcinou a nebudes mit ani autismus ani zardenky.
          Pani doktorka ma v leccems pravdu, to zas jo, rada bych se s ni pobavila osobne, abych zjistila, zda zavadejici informace uvedla z neznalosti nebo schvalne. Kdo neni v oboru znaly, tak to asi nerozlisi, ja tam vidim spoustu desnych kecu. (mam mgr. na biochemii, delam doktorat na imunologii)
          zajic   | 17.07.2011 14:34:54
          Reagovat | URL příspěvku
          • \
            RE:
            já to jako laik bez odborného vzdělání bohužel nemůžu posoudit.. zajímá mě, co tam teda vidíš jako blbosti?
            Evis 84   | 17.07.2011 16:21:32
            Reagovat | URL příspěvku
            • \
              RE:
              to je tezko psat. Spis nez blbosti, tak neznalosti a velmi obratna manipulace s fakty. Napr. to, ze je spatne ockovat pri ryme, neznamena, ze je spatne ockovani jako takove. Obcas kapicku scita hrusky a jabka, ale opravdu nejsem schopna to takhle v kratkosti vysvetlit. Musela bych tomu udelat oponenturu stejne dlouhou jak je ten clanek, na coz nemam cas.
              zajic   | 17.07.2011 17:43:23
              Reagovat | URL příspěvku
    • \
      RE:
      jinak ano, ockovat pri ryme je blbost, stejne tak jako podavat paracetamol (ale i v clanku chvalenej brufen) preventivne
      zajic   | 17.07.2011 14:26:17
      Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekVšechny diskuze

Poradna

Dobrý den, měli bychom dotaz. Dnes jsme byli s naší holčičkou na prvním očkování. Doktor to nechal teď na leden kvůli svátkům, takže to bylo naše první očkování. Holčičce jsou 3. měsíce, doktor nám jen sdělil , že dostane první základní očkování, to bylo vše. Ale dcera doma měla záchvaty breku, skoro se až dávila, byla nevrlá a celkové se zdálo, že jí to dost trápí apod. Samozřejmě jsme se změnou chování počítali, ale zdálo se nám, že se až moc trápí. Nakoukli jsme do očkovacího průkazu a zjistili jsme, že místo klasické jedné povinné dávky Hexavakcíny do nožičky, dostala ještě druhou do druhé nožičky Synflorix. Chci se zeptat, co je povinné, a co je nepovinné? A jestli na to měl doktor vůbec právo. Jelikož jsme nebyli vůbec s ničím seznámeni. Po diskuzi s ostatními maminkami nám bylo řečeno, že tak malé děťátko by poprvé mělo dostat jen jednu vakcínu, a to povinnou Hexavakcínu do jedné nožičky. Druhá Synnforix je prý vakcína nepovinná, a na očkování této vakcíny je potřeba písemný souhlas obou rodičů. Chci se tedy zeptat, co je na tom pravdy, jestli opravdu je Synflorix nepovinná vakcína a je povinností lékaře o tom informovat rodiče a zeptat se, jestli s tím souhlasíme. Protože jestli náš lékař nám tuto informaci zatajil, protože jsme ani jeden z rodičů nic nepodepisovali, ani jsme se ústně nedomlouvali, jestli nějakou nepovinnou vakcínu chceme. Bylo nám řečeno, že dostane základní jedno očkování. A zároveň bych se rád zeptal, jestli jí to nijak neublíží, když dostala obě vakcíny v jeden den naráz, každou do jedné nožičky. Předem moc děkuji za objasnění situace.

Dobrý den,

obě vakcíny patří do kategorie tzv. pravidelného očkování, u kterého je snaha státu o co nejvyšší proočkovanost. I proto jej plně hradí zdravotní pojišťovny a pro dítě je tím pádem zdarma. Skutečně jsou obě považovány za základ. Pan doktor se snažil udělat a taky udělal pro Vaše dítě to nejlepší. Druhou věcí je to, že v našich centrech dbáme na to, aby byl pacient resp. rodiče dítěte o všem podrobně informovaný a všemu rozuměl.

Prosím berte v úvahu, že lékař mohl být časově přetížený, případně se mohl spolehnout, že bude tuto věc s rodiči komunikovat podrobněji sestřička. V této době jsou ordinace praktických lékařů pro děti a dorost přetížené nemocnými dětmi a tak v rámci hodin vymezených na prevenci už může být značná únava. To samozřejmě věc neomlouvá, vakcína Synflorix je nepovinná a měli jste být srozumitelně poučeni. Věřím však, že se to pokusíte řešit smířlivou formou a budete nadále v očkování oběma vakcínami pokračovat. Úplně stejné vakcíny a najednou při jedné návštěvě pediatra dostalo i moje teď už 6 leté dítě. Věděl jsem o tom všechny možné detaily a rozhodl jsem se jít touto cestou. Dítě může být po očkování mrzuté, místo vpichu ho může bolest, o to smysluplnější je ale redukce očkovacích dnů na minimum formou současné aplikace dvou doporučených vakcín. Hlavní je, že nejde o nic většího. Obě vakcíny chrání před zákeřnými nemocemi, které mohou způsobit trvalé následky nebo dokonce i úmrtí dítěte.

S pozdravem

Doc. MUDr. Rastislav Maďar, Ph.D., FRCPS | Babyonline | 10.01.2017, 11:45
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce