Obezita - nadváha

   
  1. Obezita - výskyt a její důsledky
  2. Je obezita onemocněním celé rodiny?
  3. Prevence obezity v kojeneckém věku
  4. Prevence obezity v batolecím a předškolním věku
  5. Prevence obezity dětí školního věku a dospívajících
  6. Příklad celodenního stravování
  7. Souhrn doporučených potravin
  8. Co vynechat?
  9. Nápoje
  10. Postup v boji s obezitou
  11. Poradenská centra, kurzy snižování nadváhy

 

1. Obezita - výskyt a její důsledky

Obezitou rozumíme nadměrné hromadění tukové tkáně, které je považováno za nežádoucí z důvodů svého nepříznivého působení na zdravotní stav člověka.

Obezita patří celosvětově k závažným zdravotním problémům a její výskyt stále narůstá. Je to dáno jednak změnami stravovacích návyků, zejména zvýšenou spotřebou energeticky bohatých potravin, vysokým podílem tuků a jednoduchých cukrů, a poklesem pohybové aktivity. Zpráva Světové zdravotnické organizace z r. 2004 uvádí, že na celém světě asi 10 % dětí a dospívajících má ve věku mezi 5-17 roky nadváhu a 2-3 % jsou obézní.

V České republice trpí nadváhou více než 50 % populace ve věku od 20 do 65 let a obezitou 20 % žen a 16 % mužů. Obezitou je rovněž postiženo stále více českých dětí - 13 % dětí ve věku od 7 do 11 let. Alarmující je, že stoupá počet dětí s extrémní obezitou. Za posledních 10 let se jejich počet zdvojnásobil ze 3 % na 6 %.

Obezita v dětském věku předurčuje jedince k obezitě v dospělosti. Obezita je závažné chronické onemocnění, které ohrožuje zdraví zvýšeným rizikem vzniku dalších onemocnění.

Je přímo spojena s rozvojem:

  • vysokého krevního tlaku
  • onemocnění srdce a cév
  • onemocnění žláz s vnitřní sekrecí (onemocnění štítné žlázy, cukrovka)
  • poruchy látkové výměny tuků (zvýšené hodnoty cholesterolu a poruchy funkce jater)
  • onemocnění pohybového aparátu (zatížením kosterního a svalového aparátu u rostoucího dítěte dochází k deformacím páteře, kolenních a kyčelních kloubů, objevují se křečové žíly)
  • tvorby žlučových kamenů
  • rakoviny tlustého střeva
  • rakoviny prsu u žen

Neméně důležité jsou psychické změny obézního dítěte. Takové dítě je totiž velmi často terčem posměchu svých vrstevníků, protože je nemotorné, neohrabané, má špatné známky z tělesné výchovy, k tomu ještě přispějí necitlivé poznámky vyučujících. To vede k tomu, že se dítě buď stáhne do ústraní anebo svůj odlišný vzhled řeší rolí třídního šaška, jeho sebevědomí stále klesá a vše vede k depresivním stavům, které opět kompenzuje jídlem. Dítě se tak dostane do začarovaného kruhu.

2. Je obezita onemocněním celé rodiny?

Ano, jednak to může být dáno geneticky nebo způsobem životního stylu a stravovacími návyky. Rodiče obézních dětí většinou tvrdí, že jejich dítě jí velmi málo a přesto nemůže zhubnout. Při podrobnějším pohovoru o stravování se však ukáže, že v něm vládne doslova chaos. Děti totiž často nesnídají, protože údajně nemají čas, snídaně jim nechutná anebo v rodině není zvykem snídat. Obědy ve školní jídelně je také nelákají, většinou jim nechutná maso, které je mnohdy tučné nebo tuhé, rybí filé dětem také nechutná - říkají, že „páchne rybinou", saláty také odmítají, protože na ně nejsou z domova zvyklé. Takže se dojídají většími porcemi knedlíků či brambor nebo neobědvají vůbec. Místo oběda si koupí v automatu sladkosti nebo housky s uzeninou apod. a zapijí vše sladkou colou. Často se dosytí ještě doma a snědí vše, co lednička nabízí. Čas pak tráví často u televize a počítače a přitom konzumují další pochutiny jako chipsy, různé druhy sušenek, čokoládu apod. Takže nezbývá než dítě přesvědčovat, že je nutno jíst pravidelně 5x denně - tzn. snídaně, svačina, oběd, svačina a večeře. Ale aby náprava stravovacích návyků dítěte byla účelná, je nezbytná radikální změna stravovacích návyků u celé rodiny a to není nikdy jednoduché. Ze všeho, co bylo dosud řečeno, vyplývá, že lépe je předcházet rozvoji nadváhy. To znamená zajistit, aby energetický příjem byl nižší než výdej.

Co můžete pro své dítě udělat, abyste předešli jeho nadváze?

3. Prevence obezity v kojeneckém věku

  • Matka novorozeného a kojeného dítěte by měla vědět, že příčinou pláče či neklidu dítěte není vždy pocit hladu. Přikládání dítěte k prsu kdykoliv dítě zapláče nemá opodstatnění, i když to bývá často doporučováno. Dítě může pociťovat chlad, horko, mohou ho trápit větry, má žízeň anebo jen potřebuje cítit blízkost matky a potřebuje utěšit. Samozřejmě, že může jít o nějaké začínající onemocnění, ale to bude probráno v jiné kapitole.
  • Ve výživě kojence preferujte mateřské mléko před jiným způsobem výživy až do 6. měsíce věku.
  • „Umělá výživa" kojence nesmí být obohacována mimo doporučení lékaře (přídavky cukru, medu, škrobové moučky apod.).
  • Nemléčnou stravu zařazujte nejdříve až po ukončení 4. měsíce (bylo prokázáno, že časné zavádění nemléčné stravy zatěžuje trávicí systém a bývá jednou z příčin vzniku obezity v pozdějším věku) - u dětí uměle živených, u kojených až po ukončení 6. měsíce věku.
  • Pozvolna a trpělivě zavádějte do jídelníčku zeleninu a ovoce tak, aby si dítě na tento druh potravy zvyklo. Nikdy zeleninové příkrmy nepřislazujte! Není důležité, že vám připadá pokrm dítěte nechutný, podstatné totiž je, že už malé miminko zvykáte na sladké!

4. Prevence obezity v batolecím a předškolním věku

  • Dětem je nutno nabízet pestrou a energeticky vyváženou stravu.
  • Nepodléhejte rozmarům dítěte, nenahrazujte např. svačinku, kterou odmítá, cukrovinkami, a to s odůvodněním „hlavně, že sní aspoň něco".
  • Dbejte na pravidelný stravovací rituál, který musí probíhat vždy v klidu u stolečku, když máte hyperaktivní dítě, klidným hlasem na něj promlouvejte a stále vysvětlujte a nikdy za ním neběhejte se lžičkou. Musíte v tomto směru poučit i babičky, protože když nebudou postupovat všichni členové rodiny stejně, vaše snaha se mine účinkem a dítě se stolovat v klidu nenaučí. Nikdy si také nezískávejte pozornost dítěte cukrovinkami.
  • Svému dítěti musíte být příkladem ve vytváření stravovacích návyků. Pokud dítě slyší, že někomu z rodiny to či ono nechutná, bude to odmítat také, když se bude např. starší dítě dožadovat nějaké cukrovinky, bude ji chtít také. Vhodné a účelné je, aby členové rodiny jedli stejně barevně upravené jídlo - dospělí si mohou pokrm dochutit.
  • Umožněte svému dítěti dostatek pohybu, i když nebudete mít doma pečlivě uklizeno, věnujte se mu a zapojujte ho postupně do pohybových aktivit celé rodiny.

5. Prevence obezity dětí školního věku a dospívajících

  • Trvejte na správných stravovacích zvyklostech - neopomeňte snídani, postarejte se, aby dítě vstalo s časovým předstihem, pokud tvrdošíjně odmítá jíst, trvejte na tom, aby vypilo mléko, kakao nebo neslazenou ovocnou šťávu a do školy připravte sytější svačinu (např. celozrnné pečivo s plátkem tvrdého sýra, ovoce nebo nastrouhanou zeleninu - mrkev, kedlubnu) a nikdy nezapomeňte na láhev s pitím.
  • Nedovolte dítěti stravování mimo školní jídelnu, když neobědvá doma. Situace ve školních jídelnách se velmi změnila k lepšímu co se týče přípravy i skladby jídla a navíc máte přehled o tom, co mělo dítě k obědu a podle toho volíte skladbu svačiny a večeře, navíc můžete při výhradách vůči jídelně aktivně zasáhnout.
  • Každá porce stravy musí obsahovat zeleninu, případně ovoce (ale ne příliš sladké, jako např. banány).
  • Čas svého dítěte po příchodu ze školy rozvrhněte tak, aby mělo aspoň hodinu denně intenzivní pohybové aktivity. Děti v dnešní době tráví spoustu času u televize, počítačů, ale také v různých zájmových kroužcích a na aktivní pohyb jim čas nezbývá. Proto je potřeba se zamyslet a minimálně na hodině pohybové aktivity trvat. Nelze se vymlouvat na to, že do tělocvičny je daleko. Vaše dítě může klidně cvičit doma, před domem, na zahradě, na verandě či terase, nemusí to být vždy skateboard. Stačí obyčejné švihadlo a různé hry venku s jeho vrstevníky, vyjeďte si s ním na kole nebo se vydejte pěšky na procházku, ale svižnou chůzí. Současně tím uděláte něco i pro své tělo.

Vznik obezity ovlivňuje nejen to, kolik toho dítě sní, ale i co jí, tj. jaký je poměr základních živin v každodenní stravě. Je nutno brát v úvahu následující fakta a potom se pokusit sestavit jídelníček tak, aby strava obézního dítěte byla pestrá a chutná, obsahovala všechny potřebné živiny rostoucího organizmu:

  • Nejvíce zrádnou složkou potravy jsou tuky. Je třeba si uvědomit, že tuk je v potravě velmi dobře skryt. Tuk není jen to, co si namažeme na chleba nebo který se při vaření přidává. Uzeniny například obsahují až 80 % tuku z celkové váhy, zejména ty levné, které se v některých rodinách konzumují denně. Rovněž rohlík má více tuku než např. dalamánek.
  • Lidské tělo dokáže „vyrábět" tuk i z cukrů, proto je nutné přísun cukru výrazně omezit.
  • Každé dítě je jiné, proto má i jinou denní potřebu energie, kterou je nutno stravou uhradit.
  • Růstem dítěte roste i jeho energetická potřeba, ale kolísá v průběhu vývoje.
  • Strava musí obsahovat dostatek vápníku, železa, jódu.

6. Příklad celodenního stravování obézního dítěte

Ke snídani:

  • Snídaně 1: neslazený čaj (vyhovuje ovocný) nebo nízkotučné mléko nebo netučný bílý jogurt s krajíčkem černého chleba nebo dalamánkem
  • Snídaně 2: 50 g studeného masa (kuře, krůta bez kůže)
  • Snídaně 3: 50 g netučného tvarohu
  • případně ještě přidat k pití vodu, vymačkaný pomeranč

Na svačinu:

  • Ovoce, ještě lépe syrová zelenina (lze připravit jablečný salát se strouhanou mrkví, nebo samotná strouhaná mrkev s citronem, strouhaná kedlubna apod.). Některé děti lépe přijmou strouhanou zeleninu, protože si nepřipadají jako králíci. Ovoce a zelenina obsahuje tolik potřebnou vlákninu, která dítě jednak zasytí, tím zabraňuje pocitu hladu a navíc urychluje činnost střev. Opět doplnit neslazenou tekutinou.

Na oběd:

  • Je možno doporučit 1 naběračku polévky, zahuštěné polévky je nutno vynechat, dalším chodem může být 100 g netučného masa (telecí, kuře nebo krůta bez kůže, ryby, králík, zvěřina), nutno vynechat mletá masa a uzeniny právě pro jejich vysoký obsah tuků.
  • Omezit přílohy, hlavně knedlíky, malé množství brambor či rýže lze doporučit. Přidat více zeleniny buď v teplé úpravě nebo jako studený salát (ovšem bez majonézy a různých dresingů).
  • Vhodné jsou luštěniny.
  • Úplně je nutno vynechat sladká jídla - ovocné knedlíky, omelety, lívance a palačinky, stejně tak všechny druhy majonézových omáček.
  • K pití pouze neslazené tekutiny.

Odpolední svačina:

  • Je důležitá (stejně jako dopolední) k utlumení hladu před večeří. Vhodný je netučný jogurt nebo zelenina či ovoce (ale ne 5 banánů!).

Večeře:

  • Má být podávána alespoň 2 hodiny před ulehnutím. Platí zde tytéž zásady jako pro oběd, tedy žádné uzeniny, vejce apod.

7. Souhrn doporučených potravin

  • zelenina čerstvá i vařená
  • brambory (ne však hranolky)
  • luštěniny (fazole, čočka, hrách)
  • ovoce čerstvé nebo upravené bez cukru
  • celozrnný nebo křehký chléb
  • dalamánky nebo další celozrnné pečivo
  • rýže
  • maso telecí, kuře nebo krůta bez kůže, králík, zvěřina
  • ryby
  • mléčné netučné výrobky
  • jogurty netučné bez zavařeniny
  • sýry do 30 % tuku - lépe tvrdé

8. Co vynechat?

  • bramborové hranolky a chipsy
  • bílé pečivo
  • smetanové zákusky, smetanová zmrzlina
  • kakao
  • majonézy
  • tuky (požívat jen oleje - olivový, řepkový, sójový, slunečnicový)
  • masa - vepřové, vnitřnosti, uzeniny, mletá masa
  • polévky - zahuštěné jíškou, smetanou či škrobem
  • plnotučné mléko, smetana a výrobky z nich
  • smažené pokrmy

9. Nápoje

Dodržování pitného režimu je samozřejmostí, ovšem se striktním vynecháním slazených přípravků, jako jsou různé druhy limonád, kol, slazených minerálek. Vhodné jsou neslazené ovocné čaje, voda balená či vodovodní (pokud je pitná), neslazené minerálky, ovocné a zeleninové šťávy.

10. Postup v boji s obezitou

Pustíte-li se do boje s obezitou vašeho dítěte, zkuste dodržovat následující postup:

  • Veďte denní záznam o všem, co vaše dítě snědlo, včetně drobností (pár sušenek, chipsů, ořechů).
  • Snažte se přesvědčit své dítě, aby si postupně takový záznam vedlo samo. Potom žasnete, co všechno dítě spořádalo. Také si s ním popovídejte, zda ve školce či škole nemělo nějaký problém.
  • Jídlo podávejte vždy ve stejnou dobu, doma dbejte na to, aby dítě při jídle nečetlo, nesledovalo televizi a nediskutovalo.
  • Poučte dítě, aby jedlo klidně, pomalu žvýkalo, během jídla udělat pauzu, také je vhodné začít oběd či večeři trochou zeleninového salátu.
  • Zpočátku omezujte množství jídla - místo 5 knedlíků jen dva, postupně je vynechejte úplně a nahraďte bramborami vařenými ve slupce (ale opět snížit množství) a přidejte více zeleniny.
  • V mezidobí mezi jídly nesmí dítě konzumovat žádnou jinou potravu.
  • Každodenně je nutná fyzická aktivita. Je však třeba si uvědomit, že ne všechny druhy sportu jsou pro obézní dítě vhodné, a to pro nadměrnou zátěž kosterního a svalového systému nadměrně vytvořenou tukovou tkání. Vhodná je chůze, ale svižná, jízda na kole, plavání, aerobik. Pěší túra jednou za týden je k ničemu. Každé dítě by se mělo aktivně pohybovat minimálně 6-8 hodin týdně. Za minimální pohybovou aktivitu je považováno soustavné (nepřerušované) cvičení nebo sportování 3x týdně po dobu alespoň 30 minut. To se pak rozšiřuje podle tolerance a možností obézního dítěte na každý den. Velmi dobře působí i pohybová aktivita, která nemá vysloveně charakter cvičení, např. tanec. Také pěší chůze do školy místo autobusem nebo chůze po schodech místo používání výtahu by měla patřit k dalším opatřením zvýšené aktivity.
  • Buďte trpěliví, nečekejte rychlý výsledek, i přes snahu dítěte pokles váhy trvá, nemá smysl vážit dítě každý den, stačí jednou za měsíc. Za každý úbytek váhy dítě pochvalte, zvýšíte tím jeho sebevědomí a chuť vydržet. Lépe je hubnout pomalu, ale trvale - je to prostě běh na dlouhou trať.
  • Nevíte-li si rady s čímkoli, odmítá-li dítě podřídit se nutnému režimovému opatření, zjistíte-li, že má problémy se spolužáky nebo upadá do depresivních stavů, konzultujte svého dětského lékaře, protože někdy je třeba dítě svěřit do péče odborníka - lékaře, event. psychologa. Určitým nebezpečím totiž může být hlavně u dospívajících dětí přemrštěná reakce, především u děvčat, kdy při opakovaných poznámkách okolí na nadváhu může následovat cílené vědomé nechutenství, které může vést k rozvoji mentální anorexie či bulimie s dalším ohrožením života takto postiženého dítěte.
  • Po poradě s lékařem lze samozřejmě zkusit léčbu v ozdravovně či lázních, ale bohužel i když během pobytu se podaří váhu zredukovat, efekt bývá většinou krátkodobý. Často totiž není dodržován stravovací a pohybový režim v rodině.
  • Na minimum zredukujte čas dítěte strávený u televize či počítače.

Nejúčinnější při redukci nadváhy a obezity je kombinace redukční diety a soustavné a dostatečné pohybové aktivity. I u člověka platí základní energetické zákony. Energie, získaná potravou, se z něj nemůže „vypařit", ale může se přeměnit v jinou!

11. Poradenská centra, kurzy snižování nadváhy

Současně je třeba zdůraznit, že léčba dětské obezity se neobejde bez spolupráce celé rodiny.

Každá rodina má své určité stravovací zvyklosti, proto je nezbytná změna životního stylu celé rodiny. Nelze očekávat, jak si mnozí rodiče myslí, že dítě z obezity vyroste - ono nevyroste. 1. listopadu 2005 zahájilo činnost nové poradenské centrum „Výživa dětí", kde mohou rodiče konzultovat výživu svého dítěte, případně se poradit o vhodném způsobu úpravy jídelníčku a životosprávy. Výživové poradenství je určeno pro děti předškolního a školního věku. Bezplatné konzultace s odbornicí na výživu jsou poskytovány na http://www.vyzivadeti.cz/ nebo na informační lince 800 230 000, a to každý všední den od 9-17 hodin. Projekt poradenského centra probíhá pod záštitou Fóra zdravé výživy, ve spolupráci se Sdružením praktických lékařů pro děti a dorost a Odbornou společností praktických dětských lékařů.

Další možnost nabízí obézním dětem a jejich rodičům společnost STOB - absolvovat rodinné kurzy snižování nadváhy. Zapojí se do nich lékaři, psychologové, odborníci na výživu, cvičitelky a další odborníci, kteří již mnoho let pomáhají dospělým. Děti budou pod lékařským dohledem MUDr. Boženy Kalvachové z Endokrinologického ústavu Praha. Cílem kurzu je naučit klienty s nadváhou zdravému životnímu stylu, postupně upravit jejich stravovací a pohybové návyky tak, aby nejen snížili svou hmotnost, ale aby si uměli váhové úbytky udržet. Náplň pro děti od 8-14 let je v podstatě stejná, je však zjednodušena a podávána hravou, zábavnou formou. Jedinou podmínkou je, aby dítě doprovázel dospělý, který se léčby bude také účastnit. Bez jeho praktické pomoci a spolupráce by totiž léčba nebyla tak účinná. Samozřejmě, že ten, který má též problémy s nadváhou, může redukovat hmotnost společně s dítětem. Ti šťastnější, kteří potížemi s nadváhou netrpí, mají šanci naučit se zdravějšímu způsobu života. Kurzy jsou tříměsíční a probíhají v 10 lekcích, 1x týdně. Bližší informace na telefonu: 241 762 847 a na http://www.stob.cz/. Kurzy se zahajují i v dalších městech - podrobnosti na http://www.stobik.cz/

Závěrem této kapitoly je třeba se zmínit ještě o obezitě, která však není způsobena zvýšeným přísunem kaloricky bohaté stravy, ale je průvodním jevem některých onemocnění, vrozených vad nebo následek hormonální léčby. Léčení těchto případů je velmi složité a náleží do rukou odborníků.

Autor: MUDr. Květa Ludvíkovská

Garant: Prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc.

(Mentální bulimie)                 (Nemoci z horka, úrazy)

Obezita - diskuze

Vložit příspěvek   Přehled článků s diskuzí   
Celkem stran: 1  (diskuzí: 1)
  • Obezita u dětí
    Obezita je bohužel velký problém ve všech civilizovaných světech. Taky bojuju s nadváhou. Mé děti naštěstí nadváhou netrpí. Ale kamarádka má děti jako puclíky. Upozornila jsem ji na web YesNeYes, který je moc hezky udělaný.
    Ivulka   21.06.2012 12:52:45
    reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvek   Přehled článků s diskuzí   
Celkem stran: 1  (diskuzí: 1)

Na Baby On Line to žije

Nejnovější příspěvky v diskuzi

Novinky od maminek

Aktuálně z redakce

Soutěže

Výpočet termínů a BMI

Vaše fotografie

Kdo je přihlášen ONLINE?

(v seznamu se objevíte, jste-li přihlášen/a a v nastavení máte tuto funkci zakliknutou)

Baby On Line vám nabízí mnohem více

  • Jména dětí

    Jaké jméno zvolit? Mohu dát dítěti dvě jména? Lze zvolit i jméno, které není v kalendáři? Jak postupovat?

  • Poznáváme BOL

    Co se dnes děje na Baby on line? Jaké nové příspěvky si můžete dnes přečíst? Mrkněte na fotky a blogy.

  • Celebrity na BOL

    Rozhovor s kardiochirurgem Janem Pirkem. Přečtěte si více o jeho práci. Jaký je jeho pohled na zdravotnictví?

  • Počítačová poradna

    Co dělat, když Vám na Baby On Line něco nefunguje? Jakna úpravu a zmenšování fotek?