Zanlena: Proč chce zhubnout? Co na to odbornice?

  1. Dosavadní životní styl
  2. Doporučení nutriční terapeutky
  3. Doporučení fyzioterapeutky

Jméno: Lenka
Věk: 35

Aktuální míry:
Výška: 168 cm
Váha: 85 kg

Prsa: 116 cm
Pas: 103 cm
Boky: 112 cm

Dětství

Jako dítě jsem byla hubená a to se nezměnilo ani v dospívání.

Přibírání

Než jsem poprvé otěhotněla, vážila jsem 58 kg. V těhotenství jsem nabrala 16 kg. Po porodu prvního syna jsem měla dokonce ještě o 3 kg méně než před těhotenstvím, bylo to 55 kg.  První přírůstek váhy jsem zaznamenala po rozvodu. Přibrala jsem z 55 kg na 60 kg. Znovu jsem přibrala na 65 kg, když jsme s Petrem začali bydlet. Před necelými třemi roky jsem přestala kouřit, opět jsem přibrala na 73 kg a ani jsem se to nepokoušela shazovat, protože jsem chtěla miminko. Pak jsem po čase otěhotněla. Dost mi chutnalo a přibrala jsem 27 kg. Rodit jsem šla s váhou 100 kg. Po porodu jsem měla 90 kg a dnes 20 měsíců po porodu mám 85 kg.

Jak se stravuješ?

Snídám většinou 2 rohlíky s ovocným jogurtem většinou je to Jogobela nebo Florián. Občas jogurt vyměním za nějakou šunku nebo tvrdý sýr. K obědu je někdy polévka zeleninová nebo vývar. Druhé jídlo je nějaká příloha s masem nebo jakákoli omáčka s přílohou a masem. První 2 nebo 3 dny dojídám zbytky z víkendového obědu. Večeře většinou bývá stejná jako snídaně, takže jogurt, šunka, sýr, rohlík občas bývá nějaká obměna třeba v podobě míchaných vajec, vařené debrecínky. Mojí neřestí jsou čokolády a oplatky. Ty si těžko dovedu odepřít. Denně minimálně jednu čokoládu nebo 2 oplatky sním. Největší chuť na sladké mám, když mám klid. Petřík spí a já si sednu v klidu k PC. To neodolám a něco dobrého si dám. V poslední době jsem začala nějakou tu sladkost nahrazovat rozinkami, ale to většinou až večer.

Příklad jídelníčku

Čtvrtek
snídaně: 2 ks rohlíků, jogurt, ovocný čaj s 1 lžičkou cukru
oběd: pórková polévka, pečené maso, brambory
Po obědě přijde většinou na řadu capucino bez cukru a nějaká sladkost.
večeře: 2 ks rohlíků, jogurt

Pátek
snídaně: rohlík, jogurt, ovocný čaj
oběd: pórková polévka
Po obědě opět capucino a něco dobrého na zub.
večeře: 4ks toastů.

Sobota
snídaně: rohlík, jogurt, čaj
oběd: Kuřecí vývar, žemlovka
po obědě opět capucino a něco dobrého v průběhu odpoledne.
večeře: jogurt, 2ks rohlíků
Kolem 22. hodiny jsem snědla 3 ks jablek, jen protože jsem měla na něco chuť.

Jak piješ?

Za den vypiji tak 1,2 l ovocného čaje. Jeden hrnek sladím 1 lžičkou cukru, pak 1 capucino nebo meltu s mlékem. Tyto nápoje piji neslazené. Dalším pitím je ochucená minerální voda nebo obyčejná voda maximálně tak 0,75 l za den.

Jak vypadá Tvůj běžný den?

V 8:30 snídáme. Kolem 10 hod vyrážím s Petříkem v kočárku na nákup. Do obchodu to máme asi tak 1,5 km, takže když je pěkně, tak nám to zabere i 2 hodiny. Kolem 12. hodiny přicházíme domů a následuje vybalování nákupu a ohřívání oběda Petříkovi. Většinou při tom dostanu hlad a i na něco chuť, tak zkousnu Tatranku. O víkendu nákup odpadá a místo toho vařím a občas něco ujídám. Ve 13 hod jdu Petříka uspat a kolem 13:30 obědvám já. Pak buď sedím u PC a dám si capucino a nějakou čokoládu nebo oplatku a nebo si  po obědě občas pospím s Petříkem. Odpoledne, když se Petřík vzbudí a dorazí taťka z práce, tak buď uklízím, žehlím nebo vařím oběd na druhý den.  Od 18 hod následuje příprava svačiny staršímu synovi. Pak příprava večeře mladšímu synovi, koupání a moje večeře, která bývá nepravidelná. Pohybuje se od 19 do 21 hod. Večer si pak uvařím ještě čaj a někdy rozdělám sáček s rozinkami.

Cvičíš?

Jednou týdně chodím na zdravotní tělocvik a 1x týdně na Zumbu. Na zdravotní tělocvik jsem začala chodit, protože mě dost často bolí záda a doporučila mi to neuroložka. Doma necvičím, protože se nějak nemůžu donutit. Několikrát jsem se pokoušela zacvičit si Zumbu, když byl Petřík vzhůru, ale to nejde, protože je hned u mě a plete se pod nohy a chce tancovat. Když si lehnu na zem, že budu cvičit tak Petřík po mě hned leze.

Cíl

Ráda bych opět vypadala jako dřív a měla alespoň 65 kg. Chtěla bych se cítit líp a líbit se sama sobě. Chtěla bych, aby se mi dobře pohybovalo a mohla jsem obléknout tu hromadu oblečení, co jsem prozatím musela ze skříně vyklidit, protože je mi to malé. Myslím si, že moje váha stoupala díky psychickému rozpoložení. Čím víc jsem byla v životě spokojenější, tím víc šla váha nahoru.

Lenka – změny v tělesné hmotnosti

Rok  Změny v tělesné hmotnosti
  + 16 kg (těhotenství)
- 19 kg (po těhotenství)
+ 5 kg
+ 5 kg
+ 8 kg
2008 + 27 kg (těhotenství)
2009 - 10 kg (po porodu)
2011 - 5 kg (po 20 měsících)


Milá Lenko,

rozhodnutí je důležité – vydržet ještě důležitější. Podle Vašich parametrů máte tendenci k ukládání tuku především v oblasti břicha. To sebou nese i zvýšená zdravotní rizika. Podmínkou k dosažení Vašeho cíle je zavedení takového životního stylu, aby příjem energie nepřevyšoval její výdej zavedením stravovacího a cvičebního režimu. Nemělo by dojít k tomu, aby hodnoty stravy – celkový příjem energie, byly nižší než hodnota bazálního metabolismu, který by se tímto zpomalil, což je z hlediska dlouhodobého hubnutí spíše na škodu a v případě návratu k původním stravovacím zvyklostem dojde ke zvýšení hmotnosti nad původní hodnoty (jojo efekt).

Na místě je změna stravovacích návyků včetně změn v celkovém způsobu života. Změna v režimu dne – navození režimu a pravidelnosti v jídle, jídlo rozdělit do 3- 5 (až 6 – 2.  večeře) dávek, stravu přijímáme po 3 – 4 hodinách. Rozdělení do 5 dávek není nutné realizovat za každou cenu, do jídla se nenutíme. Velkou výhodou v navození pravidelného režimu je zařazení dopoledních přesnídávek a odpoledních svačin, které mohou sloužit i jako prevence hladu, omezení večerního a nočního přejídání a v neposlední řadě i v rovnoměrném rozložení energie během dne. Začleňte do svého stravování zásady zdravé výživy.

Volte potraviny, které mají sytící schopnost při současné zachování jejího objemu (množství) a nízké energetické hodnotě = zelenina. Zvyšte příjem zeleniny a ovoce v poměru 2 : 1 až na 0,5 kg za den. Postupně začněte snižovat příjem tuků. Nakupujte potraviny s nižším obsahem tuků – týká se to především mléčných výrobků (jogurty) a masa, masných výrobků.

Sladkosti podstatně omezte, pokud sladká chuť zvítězí – zkuste výjimečně použít i neenergetické sladidlo - sukralózu. Hlídejte si množství jídla, pomůže Vám kuchyňská váha a rámcový jídelní lístek (viz vyvážená strava). Z počátku si můžete vést záznam - co a kolik toho sníte. Může Vás samotnou překvapit, jak na tom jste. Váš energetický příjem by se mohl pohybovat kolem 8 000 kJ (výpočet bazálního metabolismu + 20 % navýšení na lehkou fyzickou aktivitu). Při hubnutí bychom neměli snižovat příjem o více než 2 000 kJ – nebezpečí jojo efektu (viz výše). Vždy záleží na výdeji energie. Podstatné je, v jakém režimu a v jaké formě, např. zvýšený přísun jednoduchých cukrů změňte na přísun energie ve formě složených cukrů (obiloviny, luštěniny, zelenina). Stejně jako příjem jídla, tak i tekutiny pijte v pravidelných intervalech.

Z poznámek Vašeho jídelníčku usuzuji na nízký energetický příjem následně doplněný o sladkosti jako formu rychlého zdroje energie.

Stávající Lenčin stravovací režim

 

čas chod jídla dávka v kg potravina nebo pokrm
8:30 snídaně ?
40

 
ovocný čaj
rohlík
jogurt Florian nebo Jogobela
nebo ŠUNKA
13:30 oběd ? polévka
jak to vyjde
+ maso, příkrm
ČOKOLÁDA, OPLATKY ??
19:00 – 21:00 večeře 80 rohlíky
jogurt
ČOKOLÁDA, OPLATKY ??
Tekutiny – 1,2 l – ovocný čaje, 0,75 l minerální voda nebo voda, cappuccino nebo melta s mlékem

Úkol pro Lenku:
1.    Dostatek vůle ke změně
2.    Práce na změně denního režimu – zaměřit se na rozdělení stravy v ČASE A MNOŽSTVÍ (viz vyvážená strava)
3.    Postupně omezujte sladkosti
4.    Nepodhodnocujte energetický příjem!
5.    Důležité je nehladovět a nepřejídat se!

Milá Lenko,

Vaše výmluva na to, že nemůžete doma cvičit, protože po Vás maličký leze, je opravdu jenom výmluva, za kterou schováváte svou slabou vůli. Cvičit můžete, když Péťa spí a ostatní povinosti si rozložit jinak. Zumba je fajn, ale nestačí sama o sobě. Nejlepší bude, když ze šatníku vyndáte a zkombinujete dva tři pěkné kousky, do kterých se nevlezete a nastartujete se tím, že plus mínus do července budete chtít to tričko či sukni obléci. Také z psychologického hlediska pomáhá přilepit si na ledničku kartičku odměn. Co si dopřejete za prvních 5 kg a co za 10 kg. Ať už to bude cokoliv. Hlavně se rozhodnout, že do toho chcete opravdu jít.

Budu moc držet palce.

Zdravím Kamila Vorlová

Vítáme Tě, Lenko, a přejeme Ti, ať se daří!

Tým Hubneme

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Zanlena: Proč chce zhubnout? Co na to odbornice? - diskuze

Vložit příspěvekVšechny diskuze
Vložit příspěvekVšechny diskuze

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce