Test bezpečnosti dětských kočárků a podle čeho vybrat ten správný

  1. Prvky, kterým je při výběru kočárku třeba věnovat pozornost
  2. Trojkombinace vedou
  3. Do přírody i do metra
  4. Bezpečnost kočárků
  5. Rady k bezpečnosti a údržbě

dTest otestoval bezpečnost celkem 15 dětských kočárků. Jejich ceny se přitom dramaticky liší a stejně tak se liší i jejich kvalita a bezpečnost. Vysoká cena přitom neznamená vysokou kvalitu, mezi nebezpečnými výrobky naleznete i kočárek za osmnáct tisíc. Z patnácti testovaných kočárků mají tři výrazné bezpečnostní nedostatky. Žádný z kočárků neobsahoval rizikové chemické látky – ftaláty.

Kdo by nechtěl dopřát svým potomkům to nejlepší vozítko? Kočárek je nezbytná a nikoliv levná součást dětského vybavení. Právě ke kočárkům a jejich bezpečnosti se upíná pozornost spotřebitelů, ale i dozorových orgánů. Na trhu je stále příliš mnoho výrobků, které nesplňují bezpečnostní požadavky a představují tak potenciální riziko. Stačí vyhledat slovo kočárek v naší databázi nebezpecne-vyrobky, abyste viděli, že rizikových výrobků je dost a zdaleka se neprodávají jen v České republice.

I náš test potvrzuje nepříznivou situaci. U tří z patnácti kočárků jsme nalezli závažné bezpečnostní nedostatky, a jejich nákupu byste se proto měli vyvarovat. Kromě toho jsme se zabývali i praktickou stránkou věci, tedy jak dobře se vám s jednotlivými kočárky bude cestovat a jak se v nich bude cítit vaše dítě.

Kočárky testoval zkušený panel hodnotitelů – rodičů s dětmi. Ti posuzovali jednotlivé aspekty podle přesně daného schématu za stejných podmínek. Tak vám můžeme přinést zprávu o tom, s kterým kočárkem je lépe vyrazit do terénu a který se hodí pro rodiče často cestující městskou hromadnou dopravou.

1. Prvky, kterým je při výběru kočárku třeba věnovat pozornost:

Brzdy

Záleží na zvyku a preferenci, zda zvolíte kočárek s ruční nebo nožní brzdou. Naši testující v mnoha případech preferovali klasické nožní ovládání jako více intuitivní a pohotové, například v situaci, kdy máte plné ruce. Brzdy umístěné na zadních kolech by neměly přesahovat v zadní části mimo obvod kola, protože se zadrhávají při sjíždění schodů nebo obrubníku a také je můžete při jízdě omylem sešlápnout.

Skládání a rozkládání

Nejjednodušší systémy jdou složit jednou rukou. Musí být ovšem zabezpečeny tak, aby nedošlo k náhodnému složení kočárku s dítětem. Proto jsou podle normy ke složení kočárku nutné dva na sobě nezávislé úkony. Lepší kočárky se složí spolu se sedačkou, méně praktické modely je třeba před složením rozebrat, sundat sedačku či sejmout kolečka. Tip: vyzkoušejte si, zda při rozložení kočárku uslyšíte cvaknutí nebo jiné potvrzení, že je v bezpečné poloze.

Madla

Ergonomicky tvarované rukojeti, nejlépe vytočené směrem nahoru, jsou pohodlnější než rovná tyč. Zejména pokud jste vyšší nebo naopak nižší postavy, měli byste vybírat pečlivě, aby vás z dlouhého tlačení kočárku nebolelo zápěstí, horní končetiny nebo záda.

Polohování

Existuje několik systémů polohování, každý má své výhody a nevýhody. Pro nejmenší děti a novorozence je nezbytné, aby opěrku zad bylo možné sklopit o více než 150 stupňů. Některé kočárky mají pouze naklápěcí skořepinu s pevným úhlem mezi sedadlem a opěrkou stejně jako dětské autosedačky. Takové řešení je vhodné spíše pro krátkodobé převozy. Stejnou pozornost
věnujte možnostem polohování opory nohou a lýtek.

Kola

Nafukovací kolečka nabízejí pohodlnější jízdu, ovšem riskujete, že je píchnete. Při volbě mezi plnými a nafukovacími koly záleží také na odpružení samotného kočárku a na předpokládaném terénu. Drtivá většina kočárků má otočná přední kolečka, což je jednoznačně ve prospěch snadné manévrovatelnosti. Pro určité situace, jako je jízda v terénu či na sněhu, je výhodná možnost aretace otáčení koleček.

2. Trojkombinace vedou

Do našeho testu jsme z nepřeberné nabídky na trhu vybrali tzv. kombinované kočárky, někdy nazývané cestovní systémy. Je to stále oblíbenější kategorie kočárků spojující v sobě praktičnost a úsporu. Základem kombinovaného kočárku je rám s podvozkem, na který lze více či méně libovolně nasazovat jednotlivé nástavby. Takový kočárek dokáže vyrůst spolu s potomkem až do tří let, tedy po celou dobu, kdy většina rodičů kočárek potřebuje.

Jediným mezi testovanými, který se nehodí pro novorozence do šesti měsíců, je Bumbleride Indie, ostatní lze, zpravidla při použití nástavby v podobě korbičky, použít i pro nejmenší děti. Větší děti lze převážet v polohovatelné sedačce. I tu lze u většiny kočárků sklopit do polohy vleže, případně do polohy umožňující pohodlný spánek.
Sedačku (a samozřejmě i korbičku) lze na kostru kočárku připevnit po nebo proti směru jízdy, kromě modelů Bumbleride, Britax Römer, Hauck a Easywalker. U nich lze sedačku umístit pouze ve směru jízdy. Alternativou pro cestování s malými dětmi automobilem je pak možnost použití dětské autosedačky jako nástavby. To umožňují všechny testované kočárky, u některých je třeba speciálního adaptéru.

Při výběru je dobré věnovat pozornost tomu, jakou autosedačku máte nebo o jaké přemýšlíte a zkombinovat kočárek a autosedačku tak, aby byly vzájemně kompatibilní. Dobré je podívat se na náš test autosedaček, případně si počkat na nejnovější výsledky, které vyjdou v červnovém dTestu.

3. Do přírody i do metra

Najít mezi testovanými skutečně univerzální model vhodný do každé situace je nesnadné. Vyplatí se vybírat podle toho, jak a kde budete kočárek převážně používat. Specifické preference budou mít ti, kteří jezdí často automobilem a budou kočárek používat spolu s dětskou autosedačkou. Takový model by měl být snadno složitelný a měl by mít malé rozměry ve složeném stavu, aby se vešel do kufru vozu. Sedačka by se také měla snadno a rychle nasazovat.

Jiný kočárek bude vhodný pro přepravu veřejnou dopravou. Musí být snadno manipulovatelný, aby šel dobře zaparkovat v autobuse či tramvaji a musí být snadno přenosný pro nástup a výstup do vozidla. Dobře odpružený robustnější model s většími koly zvolí ti, kteří nebudou jezdit jen po městských chodnících, ale žijí na vesnici nebo často jezdí do přírody. Některé modely se snadno naklání a jsou vyvážené pro jízdu ze schodů. Mezi důležitá kritéria patří nákupní košík, jeho velikost a přístupnost.

Kočárky hodnotilo pod dohledem laboratorních expertů celkem šest rodičů zkušených v hodnocení kočárků, z nichž bylo pět matek a jeden otec. Praktické zkoušky sestávaly ze skládání kočárků, umísťování dětí a přizpůsobení pásů, praktických jízd po chodnících i v terénu nebo překonávání schodů.

Hodnocení přepravy v hromadné dopravě se provádělo v laboratoři na modelu autobusu a eskalátorů metra, abychom mohli měřit všem kočárkům stejným metrem. Stejně probíhala zkouška umístění složeného kočárku do kufru automobilu. Použili jsme simulovaný kufr Volkswagenu Golf s rozměry 102x82x52 centimetrů.

Výsledky základních zkoušek, tedy umístění dítěte do kočárku, poutání, přenášení složeného kočárku, jeho převoz ve voze, výměna koleček a čištění jsou shrnuty ve skupině zkoušek běžné užívání. Do nákupních košíků kočárků jsme v souladu s doporučením výrobce dávali různě velké nákupy, od dvou do pěti kilogramů sestávající se z lahve vody, jednorázových dětských plenek, krabice pracího prostředku, lahve s mlékem a krabice sušenek.

Zkouška snadnosti čištění byla také velmi praktická. Potah kočárku jsme zamazali dětskou přesnídávkou a masovým příkrmem. Po půlhodinovém zaschnutí jsme se pokusili skvrny vyčistit vlhkým hadříkem.

4. Bezpečnost: neriskujte prsty dítěte

Bezpečnost se ukázala jako problém u celkem tří testovaných kočárků. Mezi hlavní potíže se řadí nedostatky v mechanické bezpečnosti, především spousta „pastí“ na dětské prstíky, tedy míst v dosahu převáženého dítěte, kde mohou prsty uváznout, skřípnout se nebo dokonce střižná místa mezi různými pohyblivými částmi. Spoustu těchto míst přímo v dosahu i menších dětí „nabízí“ kočárky Liberta a Firkon.

Kočárek Patron sice podobná místa nemá, objevili jsme u něj však jiný nedostatek. Pokud je sedačka umístěna v pozici proti směru jízdy, tedy směrem k rodiči, má před sebou potomek přímo v dosahu rukou ovládání ruční brzdy. Brzdu lze velmi lehce odbrzdit a není třeba dodávat, jak může taková dětská hra s páčkou a tlačítkem dopadnout. V této pozici tedy kočárek Patron Terix s dítětem rozhodně nenechávejte bez dozoru ani na minutu.

Nejpozoruhodnějším kočárkem z hlediska bezpečnosti byla již zmíněná Liberta. Její staromódní konstrukce skutečně skrývá bezpečnostních rizik mnoho. Kromě již uvedených pastí na prsty to je naprostá absence jakýchkoliv bezpečnostních pásů, které jsou u dnešních kočárků zcela samozřejmé. To v kombinaci s konstrukcí může při troše nepozornosti vést až k vypadnutí dítěte z kočárku. Umístíte-li sedačku po směru jízdy do polohy vleže a nakloníte kočárek na sebe (například při nájezdu na obrubník), převážené nepřipoutané dítě může jednoduše vyklouznout po hlavě na zem. Kočárek s tolika bezpečnostními nedostatky je velmi rizikovým výrobkem a před jeho nákupem či používáním důsledně varujeme.

Kromě mechanické bezpečnosti jsme kočárky testovali i na přítomnost nežádoucích chemických látek. Mezi ty, které by se neměly v dětských výrobcích vyskytovat, patří změkčovadla plastových hmot, známé ftaláty. Dobrou zprávou je, že v žádném z testovaných jsme žádné neobjevili. Výrobci se zřejmě po předchozích aférách s kontaminovanými kočárky poučili.

Ukázka výsledků testovaných kočárků - výsledky dalších 10 testovaných kočárků značek Bugaboo Cameleon 3, Baby Jogger City Versa, Britax Römer B-Agile 3, DorJan Danny Sport Prestige, Stokke Crusi, Stokke Scoot, ABC Design Turbo 4S, Teutonia BeYou, Frikon Verano a Patron Terix 4R naleznete na www.dtest.cz/kocarek.

 Název kočárku / test Koelstra Binque Daily Bumbleride Indie Hauck Shopper Trio Set Easywalker June Liberta 1lib0008
průměrná cena 14.000,- 13.340,- 8.330,- 18.500,- 7.500,-
hodnocení kvality

velmi dobře (82%)

dobře (79%) dobře (68%) dobře (66%) nedostatečně (15%)
praktické zkoušky velmi dobře (80%) dobře (76%) dobře (64%) dobře (63%) uspokojivě (42%)
běžné používání 1 1 2 2 3
sedačka 1 2 2 3 3
nákupní košík 2 1 2 3 2
madla a tlačení kočárku 1 1 2 2 3
překonávání schodů 2 1 2 1 3
jízdní vlastnosti, obratnost 1 1 2 2 3
skládání 1 2 2 2 4
nastavení zádové opěrky 3 3 3 3 4
veřejná doprava 1 1 2 1 4
uživatelské pokyny velmi dobře (86%) velmi dobře (82%) uspokojivě (57%) velmi dobře (85%) uspokojivě (45%)
varování na výrobku velmi dobře (83%) dobře (75%) velmi dobře (93%) dobře (66%) nedostatečně (9%)
bezpečnost velmi dobře (90%) velmi dobře (100%) dobře (76%) dobře (70%) nedostatečně (0%)
vybavení          
posez ve směru jízdy ano ano ano ano ano
posez proti směru jízdy ano ne ne ne ano
nejvyšší doporučená hmotnost dítěte (kg) 15 6 měsíců - 15 kg 15 30 x
počet kol 4 3 4 4 4
průměr kola (cm) 17 30 17,8 21,5 27
otočná kola s aretací s aretací s aretací s aretací ne
rychloodnímatelná kola ano ano ne ano ano
nafukovací pneumatiky ano ano ne ano ne
výška madla (cm) 72-107 75-113 102 92-107 74-110
odpružení vpředu a vzadu vzadu vzadu vpředu a vzadu vpředu a vzadu
potah lze prát v pračce ne ne ne ne ano
možnost použití autosedačky Maxi Cosi Maxi Cosi Hauck Zero Plus Cybex Maxi Cosi ano
nosnost košíku neuvedeno 5 3 5 5

5. Rady k bezpečnosti a údržbě

  • Nesjíždějte schody s dítětem v kočárku, požádejte o pomoc kolemjdoucí a kočárek sneste ve dvou.
  • Pravidelně kontrolujte celkový stav kočárku, jeho opotřebení a poškození.
  • Před jízdou zkontrolujte funkčnost brzdy a bezpečnostních pásů a pátrejte po případných stopách poškození.
  • Stojící kočárek vždy zabrzděte, dítě v kočárku by mělo být vždy připoutané. Nezapomeňte kočárek zabrzdit, pokud na něj nasazujete dětskou autosedačku.
  • Pro čištění je lepší snímatelný potah, který jde prát v pračce. Pokud to nelze, čistěte potahy pravidelně vlhkým hadříkem se saponátem.
  • Při mytí nezapomeňte na kostru kočárku a podvozek. Sůl, prach a písek se negativně podepisují na technickém stavu a podporují korozi.
  • Pravidelně promazávejte kolečka. Používejte silikonové lubrikanty či teflonová maziva, nikoliv oleje či vazelínu, na které se lepí prach.

Podrobnější informace naleznete na www.dtest.cz nebo v časopisu dTEST.

Časopis pro spotřebitele dTest
Redakčně upraveno.

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Související články

Test bezpečnosti dětských kočárků a podle čeho vybrat ten správný - diskuze

  • Nechápu výsledky firkonu
    Máme ten kočár doma a fakt by mě zajímalo, kde jsou dle nich ty bezpečnostní nedostatky a to přesně, protože já žádné nevidím, na obrázcích tam mají jen jeden typ kočáru a to firkon fakt není. Ve výsledcích píšou o komplikovaném vytahování sedačky, to ale vždycky píše jen ten, kdo nepochopil, že se pojistka má vycvaknout úplně a pak jde korba krásně vystrčit. Velký - no proto jsme si ho kupovali :-D prostě dle toho našeho mám pocit, že tentokrát jim to testování moc nešlo...
    IvetJas   | 09.05.2013 22:13:52
    Reagovat | URL příspěvku
  • VYJÁDŘENÍ VÝROBCE
    VYJÁDŘENÍ VÝROBCE
    (otevřený dopis)

    Komu: Občanské sdružení spotřebitelů TEST (vydavatel časopisu dTest) /

    K rukám: V.Beneše
    Od: PATRON Bohemia a.s / vedení společnosti
    Datum: 07/05/2013Věc: "Vyjádření výrobce k výsledkům testu dětských kočárků publikovaných v časopise dTest 5-2013".

    Společnost PATRON, největší český výrobce kočárků a příslušenství pro děti, zásadně nesouhlasí s výsledky testu dětského kočárku TERIX-4R vyráběného naší společností.

    1) Vyjádření ke kapitole „bezpečnost“: Dětský kočárek TERIX-4R splňuje veškeré požadavky dané platnými směrnicemi a normativy Evropského Společenství (včetně harmonizované normy ČSN EN 1888). Jmenovitě dětský kočárek TERIX-4R beze zbytku splňuje veškeré požadavky na parkovací a brzdící zařízení s ovladači umístěnými v dosahové oblasti dítěte, stanovené ČSN EN 1888. Ovládací síla, či kroutící moment potřebný k uvolnění parkovacího zařízení výše zmíněného výrobku mnohonásobně převyšuje normou stanovené minimální hodnoty, z čehož vyplývá že dětský kočárek TERIX-4R…..NEMÁ bezpečnostní nedostatky, jak MYLNĚ a NEPRAVDIVĚ uvedeno v testu kočárků.
    2) Vyjádření ke kapitole „rozkládání a skládání“: V případě, že uživatel postupuje v souladu s návodem k obsluze, kočárek TERIX-4R disponuje vynikající složitelností podvozku (ve složeném stavu 640x620x220 mm) a jednoduchou a rychlou možností rozložení. Vyobrazení č.3 ve fotogalerii testu zobrazuje bohužel pouze částečně složený podvozek.
    3) Vyjádření ke kapitole „vybavení“: Kočárek TERIX-4R je samozřejmě standardně dodáván včetně stříšky, včetně předních otočných kol s aretací, včetně úhlově a výškově nastavitelného vodítka. Kočárek může být vybaven standardně autosedačkou PATRON, případně je kompatibilní s řadou dalších autosedaček renomovaných výrobců. Potah kočárku lze samozřejmě prát v pračce a základní hmotnost výrobku je 12,8 kg (nikoliv 15,4 kg jak mylně uvedeno).

    Společnost PATRON považuje uvedení zjevně nesprávných a nepravdivých výsledků a závěrů za poškození svého dobrého jména a dobrého jména výrobku TERIX. Z tohoto důvodu považuje za nutné bránit se proti neobjektivním a tendenčním výsledkům provedeného testu a za tímto účelem zvažuje právní kroky vedoucí k nápravě.

    Petr Kotík / Generální ředitel
    pbohemia   | 09.05.2013 12:44:54 | Reakcí: 1, poslední: 13.05.2013 07:54:57
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE: VYJÁDŘENÍ VÝROBCE
      Vyjádření vedení sdružení spotřebitelů dTest:
      Vazeny pane Kotiku,
      dovoluji si timto reagovat na Vas otevreny dopis tykajici se vysledku testu
      kocarku Patron Terix-4R. Na zaklade Vasich pripominek jsme ve spolupraci s
      naší laboratori overili ještě jednou veskere zjisteni a udaje o testovanem
      kocarku s nasledujicim vysledkem:

      - bezpecnost: zmerena sila pro odbrzdeni kocarku byla u testovaneho
      modelu 47 - 49 N, kocarek tedy nesplnuje pozadavky EN 1888:2013 na minimalni
      silu 50 N.
      - kocarek nebyl dodan se striskou pro sedacku (tuto informaci jsme
      zpresnili v popisku kocarku)
      - kocarek je vybaven aretovatelnymi otocnymi kolecky, za chybu ve
      vybaveni, která nemá vliv na vysledky testu, se omlouvame
      - zakladni hmotnost kocarku byla zmerena 12,7 kilogramu, chyba vznikla
      v zapisu dat, nemá vliv na celkove hodnoceni a taktez se za ni omlouvame,
      opraveno
      - potah kocarku není vybaven zadnymi symboly udrzby, které by
      dovolovaly jeho prani v pracce

      S pozdravem

      Vaclav Benes
      Baby on line   | 13.05.2013 07:54:57
      Reagovat | URL příspěvku
  • Tak osobně považuju pásy v kočárku za zbytečnost č. 1. Děcko je tam připoutaný, že se ani neohne k hračce, neotočí se (pokud si chce lehnout třeba na bok) apod. Nikdy jsem dítě do kočárku těmito pásy nepásala, ač jsem je k dispozici měla, a nikdy mi nevypadlo. A ani kdybych viděla, že mám dítě natolik živé, že by molo vypadnout, nepásala bych těmito pásy, ale radši bych koupila klasické kšíry, ve kterých má dítě aspoň nějakou možnost změnit polohu.. 
    Gastrica   | 09.05.2013 09:15:35
    Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekVšechny diskuze

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce