Šrotovné: má význam?

Na konci roku 2009 bylo v České republice zavedeno tzv. šrotovné.
Jedná se o jednorázový příspěvek státu ve výši 30.000,- Kč, o který si může požádat každá fyzická osoba po zakoupení nového automobilu v ceně do 500.000,- Kč nahrazujícího automobil starý nejméně 10 let.
Cílem šrotovného je hlavně obnovit vozidla, která se účastní silničního provozu a zvýšit tak bezpečnost na našich silnicích.
Silnice totiž brázdí významné procento starých vozidel, která mají závažné závady - relativně častou příčinu dopravních nehod.

Společnost TÜV SÜD - největší poskytovatel technických kontrol, poskytla rozsáhlá data o množství závažných závad jednotlivých značek automobilů při první technické prohlídce po 3 letech jejich provozu.
Z průzkumu vyšly nejlépe tyto vozy:

  1. Porsche 911
  2. Mazda 2
  3. VW Golf Plus, Ford Fusion a Mazda 3

Naopak největším počtem závad stále trpí Kia Carnival.

Podle průzkumů TÜV SÜD Auto Service GmbH prováděných v Německu, kde šrotovné funguje již delší dobu, se ale jeho zavedení příliš neprojevilo. V roce 2009 bylo sešrotováno 2 miliony vozidel ze 41 milionů registrovaných - odhaduje se, že z toho 1,2 milionu kvůli šrotovnému. Pro představu, na německých silnicích se pohybuje stále ještě 9 milionů automobilů se závažnými nedostatky.

Otázkou zůstává, jestli bude mít šrotovné kladný dopad i na bezpečnost našich silnic. Na výsledky místních průzkumů si ale budeme muset ještě počkat.

Zdroj: TÜV SÜD Czech, s.r.o. - www.tuv-sud.cz
Zpracovala Věra Tautová

Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce