Jak dopadlo vaše dítě u zápisu a jak s (ne)úspěchem naložit?

U rodičů většinou panuje utkvělá představa, že pokud se dítě ještě v předškolním věku naučí číst a počítat, stane se z něj geniální žáček. Je to ale skutečně pravda, anebo jsou důležitější jiné dovednosti a od učení číst a psát tu máme školu? Jak se staví ke školní docházce dnešní děti a jakou roli v přípravě dnešních předškoláků hraje rodina?

Podle některých kantorů je úroveň znalostí u prvňáčků nižší než před dvaceti lety, podle jiných naopak vyšší. Záleží totiž na úhlu pohledu. Starší kantorky většinou vidí pouze neznalosti svých žáčků a jejich neposednost, mladší naopak často ocení jejich flexibilitu, schopnost rychle uvažovat a také velmi důležitou schopnost rychle najít to, co potřebují vědět – což je v dnešní době přecpané informacemi dovednost v podstatě stěžejní.
Na co si ovšem stěžují učitelky v mateřinkách i pedagožky prvňáčků je neznalost klasických pohádek a problém s udržením pozornosti především, jedná-li se o čtení. Nejdůležitější roli v této neznalosti hrají rodiče a jejich přístup k výchově. Pokud se dětem rodiče pravidelně věnují, knížky jim čtou, připravují jim zážitky a rozvíjí jejich fantazii, pak je vše v pořádku. Takových rodičů je dnes bohužel jenom zlomek, ostatní z časového hlediska a kvůli svému pohodlí preferují pohádky v televizi a blikající zábavu u počítače.

Co by předškolák měl skutečně umět k zápisu a co dnešní děti skutečně umí?

Důležité je, aby znal své jméno, příjmení, popřípadě datum narození a adresu, kde bydlí. Měl by umět vyslovovat správně všechny hlásky, vytleskávat slabiky, určit barvy, poznat číslice do 5, poznat geometrické tvary, zazpívat písničku či přednést nějakou říkanku. Co se týká dovedností, mělo by dítě umět namalovat postavu, stříhat a držet správně tužku (a to již od útlého věku, ne až v první třídě). Velkým problémem je rozeznávání první a poslední hlásky ve slově, to dnes většina dětí neumí. Vedle nepozornosti pak oproti dřívějším létům děti trápí také špatná slovní zásoba, vysoký výskyt logopedických poruch a kupodivu i manuální nezručnost. Je ovšem nad slunce jasné, že televize a počítač vaše dítě stříhat či modelovat nenaučí!

Jaké chyby dělají rodiče?

Pokud k tomu dítě samo neinklinuje, není nutné ho učit číst a počítat, mělo by pouze rozeznávat hlásky a číslice, zbytek ho naučí škola. Spíše než číst a psát byste tedy své dítě měli připravovat z hlediska pravidelného režimu, manuálních, sociálních, vědomostních a pohybových dovedností! Je důležité neučit děti nic, čím si sami nejste jisti, spíše jej učte jistým návykům a pravidelnosti, jako je bezproblémové vstávání a usínání, učte ho denně pomáhat v domácnosti, přičemž může plnit i různé praktické úkoly, vždy střídejte fyzické aktivity s duševními, stříhejte, lepte, přikládejte, zkrátka staňte se pro svého potomka kreativcem na každý den. Pokud nevíte jak dítě systematicky připravovat, případně jakou si pořídit knihu na pomoc, obraťte se pro radu k učitelkám v mateřince anebo navštivte web www.prochytrehlavicky.cz.
Nepočítejte ovšem s tím, že mateřská škola vaši ratolest připraví za vás. Rodiče dnes bohužel plně spoléhají na výchovu dítěte v mateřské školce, zkuste si ale představit, že jedna učitelka má často na starosti 27 hyperaktivních dětí, což dnes není žádná výjimka. Opravdu si myslíte, že je potom schopná každého jednoho naučit rozeznávat první a poslední hlásku ve slovech? Určitě ne, a proto je velká část přípravy na rodičích a je tomu tak dobře, rodiny by měly být více spolu, aby se neztrácela komunikační nit.

Čas strávený přípravou předškoláčka ovšem nemusí být jen nudným plněním úkolů. Díky publikaci Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky se dítě věnuje i pohybovým aktivitám, uvolňuje ruku a učí se praktickým věcem, to vše hravou formou, často pomocí říkaček a krásných, ručně malovaných obrázků. Dítě je navíc v tomto případě motivováno samolepkami, které si lepí do vesmírné mapy. Stejně jako příprava dítěte ke zrození trvá 9 měsíců i příprava předškoláka by měla trvat obdobný čas, ovšem nikdy není pozdě, obzvlášť když děti i rodiče taková příprava bude bavit.

Důležitou pravdou, která by měla motivovat všechny rodiče k aktivitě, zůstává, že připravené dítě bude v první třídě úspěšné. Jeho úspěch je pak pro něj následně velkou motivací k pozitivnímu vztahu ke školní docházce a k plnění školních povinností!

Inzerce

PŘEDŠKOLÁKOVY TÝDENÍČKY

představení předškolní přípravy

Předškolákovy týdeníčky jsou první komplexní přípravou dítěte nejen pro školu, ale i pro život. Obsahuje 4 sešity pro 40 týdenní přípravu: Jízda tužkou je věnována grafomotorice, Hlavičkové úkoly dítě rozvíjí mentálně, Praktik pro život se věnuje světu kolem nás, praktickým situacím, se kterými se dítě v životě setká, Pohybovky zdokonalí pohybovou zdatnost dítěte. Nechybí ani motivační prvek – 160 nálepek, které si dítě za splněné úkoly lepí do kosmické mapy. S Předškolákovými týdeníčky pracují i v Centru nadání v Praze – viz recenze pedagožky.

Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství – kniha Zdravé těhotenství a po 40 – kniha Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.

www.prochytrehlavicky.cz

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Související články

Jak dopadlo vaše dítě u zápisu? - diskuze

  • neucte deti nic, cim si nejste jisti
         
    To by bylo smutne, kdybych si nebyla jista znalostmi prvni tridy, myslim, ze ctu docela obstojne 

    Neee, samozrejme je clanek zajimavy, akorat myslim, ze na BOLu zbytecny, tady jsou same dobre pripravene a vymazlene deti neodkojene TV. Ti, co by ho cist meli, ho cist nebudou.
    zajic   | 06.04.2011 15:34:33
    Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekVšechny diskuze

Poradna

Dobrý den, nevím jak si poradit s dcerou 3,5 roku. Do školky začala chodit v květnu a vše bylo v pořádku. Ráno vstala a do školky se těšila. V červenci jsme letěli do Čech (žijeme v zahraničí), protože jsem byla těhotná. V září se nám narodilo miminko a v listopadu jsme letěli zpět domů. Od té doby do školky nechce, dělá scény, pláče a po návratu ze školky je protivná. Děti má moc ráda, dokáže si hrát s každým, Je společenská a k mladší sestřičce se chová ukázkově, i když trošku žárlí. Předpokládám, že do školky nechce kvůli miminku, ale nevím, co s tím mám dělat. Prosím poraďte mi. Děkuji.

Dobrý den, pro vaši dcerku se toho v poslední době v poměrně rychlém sledu hodně změnilo, nejen, že se jí narodil sourozenec a péče o miminko prokazatelně zabírá více času, než zbývá na ni, ale také jste poměrně dlouho pobývali mimo domov. Dcerka tak chodila před odletem do ČR do školky maximálně dva měsíce a pak byla téměř pět měsíců mimo. Vztahy mezi dětmi ve školce se mezitím vyvíjely, prostředí se měnilo.... Na prostředí školky ještě nebyla plně adaptována (i když chodila ráda a těšila se), potom přišla změna země, zřejmě i jazyka a ještě narození sourozence, které takto malé dítě může vnímat jako možné ohrožení své pozice v rodině. Navíc v ČR měla dcerka možná kontakt s prarodiči, vy jste byla s ní (před narozením sourozence), jistě jste se jí věnovala a možná tak získala více péče a pozornosti, než nyní doma. Její reakce je proto pochopitelná, potřebuje jen opět nabýt jistotu svého zázemí a domácího prostředí a ubezpečit se o svém jistém postavení v rodině, o vaší lásce. Potom bude připravena opět se radostně zapojit do kolektivu dětí, který má ráda. Proto pokud je to možné, na dcerku nespěchejte, věnujte se jí, vhodné bude, když se do péče více zapojí také tatínek. Snažte se jí věnovat i čas samostatně, například když miminko spí, nebo ať se miminku věnuje tatínek a vy buďte s dcerkou. S docházkou do školky nespěchejte, dcerku násilím nenuťte, můžete se pokusit nechávat ji ve školce kratší dobu (například do oběda), nebo jen dopoledne, zvažte i možné přerušení (jen na čas) docházky do školky, pokud je to ve vašich možnostech. Jakmile se vám dcerka bude jevit vyrovnanější (méně protivná) a bude sama projevovat o kontakt s dětmi a školku zájem, bude opět připravená do školky chodit. Můžete si také zkusit domluvit alespoň účast na společných akcích školky, aby holčička neztratila kontakt. Pokud by potíže neustupovaly, můžete zkonzultovat situaci také u nějakého dětského psychologa v místě vašeho bydliště.

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 12.12.2016, 10:48
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce